آینده برجام در تاریکی مطلق

هر چند این طرح برای اینکه تبدیل به قانون شود باید توسط رئیس جمهور این کشور امضا شود و این اوباما است که ده روز مهلت دارد این قانون را امضا و یا وتو کند اما با توجه به این‌که این قانون در هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا با بیش از دو سوم آراء تصویب شده است  و حتی وتوی رئیس جمهور آمریکا نیز هیچ گونه فرقی در این قانون ندارد و حتی اخبار رسیده حکایت از این موضوع دارد که اوباما نیز با این تحریم ها موافقت خواهد کرد و حتی این طرح را وتو نخواهد کرد.

پس عملا باید تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران توسط آمریکا را تصویب شده قلمداد کرد و با تصویب این قانون شاهد نقض برجام بود.

برجامی که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود در تمامی شعارهایش آن را بزرگترین دستاورد دولت دانسته و هر گاه بحث از بدعهدی و یا نقض برجام توسط آمریکایی ها زده می شد با تمام قدرت از برجام دفاع کرده و حتی حسن روحانی در تاریخ 1 مرداد سال 94 عنوان کرد که " آنها در زمینه لغو تحریم‌ها ،ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود ، برای 5 سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد."

اما امروز با تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران نه تنها نشانی از لغو تحریم ها نیست بلکه تحریم ها مجددا در دستور کار آمریکایی ها قرار گرفته تا نشان دهد برجام هیچ سودی را عاید ملت ایران نکرد جز آنکه قلب رآکتور هسته ای ایران را سیمان گرفت.

هر چند مسئولان پس از تصویب تحریم ها توسط آمریکا واکنش نشان داده اند و گفته اند که این نقض برجام است و آمریکایی ها منتظر واکنش ایران باشند اما همانطور که مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید فرمودند که نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد و بدعهدی آنها ثابت شده است.

به نظر می رسد سرانجام برجام در تاریکی مطلق قرار گرفته اما این دولتی ها هستند که باید برای مردم توضیح دهند، حالا که برجام از سوی آمریکایی ها به صورت آشکار نقض شده چه جوابی به انها خواهیم داد؟ آیا همچنان دولت با دیپلماسی لبخند با امریکایی ها برخورد خواهد کرد و یا اقدامات عملیاتی را برای بازگشت ایران به قبل از توافق برجام در نظر دارد؟

مقام معظم رهبری در 29 مهرماه سال 94 نامه ای را به حسن روحانی در خصوص الزامات اجرای برجام نوشتند و مصوبه مجلس نیز به صورت واضح نقض برجام را توضیح داده که در بند سوم آن آمده است که " دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد. شورای‌عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه نماید."

دولت اکنون باید بر این اساس همکاری داوطلبانه را متوقف و توسعه سریع برنامه های هسته ای را سامان دهد.

به نظر می رسد باید منتظر ماند و دید دولت با برجام چگونه می خواهد عمل کند اما آنچه واضح است برجام در تاریکی مطلق بوده و وظیفه دولت است همانطور که دم از برجام و دستاوردهای آن می زد امروز از حقوق ملت ایران دفاع کند.

مصطفی حسینی