زمزمه استیضاح چهار وزیر در مجلس/ جدی ترین استیضاح برای آخوندی

در حال حاضر زمزمه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حمید چیت چیان وزیر نیرو، محمدهادی فرهادی وزیر علوم و علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در مجلس شورای اسلامی مطرح است.

در حالی که تا هفته گذشته، طرح استیضاح طیب نیا جدی ترین استیضاح در بین وزرا بود اما با بروز سانحه قطار تبریز- مشهد و سمنان- مشهد در روز جمعه پنجم آذر و کشته شدن 43 نفر، استیضاح آخوندی از استیضاح طیب نیا پیشی گرفته است.

گرچه مجلس شورای اسلامی این هفته جلسه ندارد اما پس از حادثه 2 قطار در نزدیکی شهر سمنان، نمایندگان از استیضاح آخوندی خبر دادند.

در همین زمینه حتی رضا شیران خراسانی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از اعلام آمادگی 60 نماینده برای استیضاح این وزیر خبر داد.

مشکلات مدیریتی، ضعف عملکرد و حادثه قطار مذکور از دلائل و محورهای این استیضاح است.

نمایندگان تصمیم دارند تا طرح مذکور را روز یکشنبه 14 آذر تحویل هیئت رئیسه مجلس دهند.

همچنین طرح استیضاح حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در بین نمایندگان مطرح است و حتی این طرح تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.

بنا به گفته الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت، رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس و طراح این استیضاح، طرح مذکور به امضای 20 نفر از نمایندگان رسیده است.

استیضاح وزیر نیرو از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی به کمیسیون کشاورزی ارسال شده و قرار است در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و جلسه ای با حضور نمایندگان متقاضی و وزیر برگزار شود.

در این میان استیضاح علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی از مدتها پیش در مجلس مطرح است و این استیضاح در هفته های گذشته به دلیل نارضایتی نمایندگان از عملکرد وزیر و حجم سوالات نمایندگان از این وزیر یکی از جدی ترین استیضاح در مجلس بود.

طرح استیضاح این وزیر بیش از 25 امضاء و 13 محور دارد که بیشتر محورهای آن در خصوص مشکلات اقتصادی از جمله بی‌توجهی وزارت اقتصاد به موضوع اقتصاد مقاومتی است.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی یکی از طراحان این طرح است.

اما استیضاح محمد هادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بین نمایندگان مطرح است.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و عضو هیأت رئیسه مجلس از استیضاح این وزیر خبر داد و گفت که این استیضاح از سوی نمایندگان مجلس تهیه و تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

وی حتی گفت که این طرح دارای 29 امضا است.

در صورت اعلام وصول این استیضاح ها در هیئت رئیسه مجلس، جهت بررسی بیشتر ابتدا به کمیسیونهای تخصصی مجلس ارجاع خواهد شد.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی به کمیسیون عمران، وزیر اقتصاد به کمیسیون اقتصادی و استیضاح وزیر علوم هم به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع می شود.

ضمن اینکه استیضاح وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شده است.

سپس این وزرا در کمیسیونهای مذکور حاضر می شوند و به سوالات استیضاح کنندگان پاسخ می دهند و چنانجه توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده نباشد، استیضاح در صحن مجلس اعلام وصول و در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

 

علیرضا تهرانی