اعتراض نمایندگان خوزستان به ابتکار برای آلودگی هوا در مجلس

گروه سیاسی- عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با بیان اینکه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست روز گذشته برای بررسی لایحه هوای پاک در مجلس حضور یافت، گفت: نمایندگان استان خوزستان نسبت به ادامه آلودگی هوا در استان به ابتکار اعتراض کرده و خواستار اقدامات لازم در این زمینه شدند.

وی افزود: یکی از آلاینده های هوای استان، مشعل های بزرگ گازی در سطح استان است که این مشعل ها در حال سوختن هستند و متاسفانه سالانه حجم زیادی از آلودگی ایجاد می کنند و باعث بیماری مردم می شوند. این مشعل ها تا کیلومترها دود خطرناک تولید می کنند و این دودها انباشت می شوند و با اولین بارندگی با غلظت زیاد فرود می آیند و باعث مشکلات تنفسی و ریوی مردم می شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما از خانم ابتکار سوال کردیم که آیا این مشعل های در حال سوختن آلاینده است یا خیر؟ که وی در جواب بر آلاینده بودن آنها تاکید داشت.

پاپی زاده تصریح کرد: نمایندگان خوزستان خواستار جمع شدن این مشعل ها و یا اجرای جریمه های قانونی از جمله پرداخت یک درصد درآمد این شرکت ها برای جلوگیری از آلاینده ها شدند.

وی اضافه کرد: چون هیچ الزام و یا جرائمی برای این شرکت ها وجود ندارد، آنها هم هیچ اقدامی برای جلوگیری از این آلاینده ها نمی کنند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان خوزستان همچنین در خصوص مشکلات آب و انتقال آب به استان به خانم ابتکار اعتراض کردند، گفت: وزارت نفت برای حفر چاهها، تلابهای استان را خشک کرده و در همین راستا کانالهایی ایجاد شده که خود این کانالها باعث معلق شدن گرد و خاک ها و ریزگردها در هوای استان می شود.

پاپی زاده با بیان اینکه توضیحات ابتکار برای ما قانع کننده نبود، افزود: متاسفانه خانم ابتکار برنامه درستی برای جلوگیری از این آلودگی ها ندارد و چشم انتظار تصویب لایحه هوای پاک در مجلس است.

وی با اشاره به اتمام بررسی لایحه هوای پاک در مجلس گفت: این لایحه دارای 35 ماده است که قبلا در صحن مجلس مطرح شده اما نظر آقای لاریجانی رئیس مجلس بر این بود که 2 شوری شود و در حال حاضر هم کار بررسی آن در کمیسیون کشاورزی مجلس به اتمام رسیده و ظرف 10 روز آینده به صحن مجلس ارجاع می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به راهکارهای این لایحه برای کاهش آلودگی در کشور گفت: جلوگیری از واردات بنزین بی کیفیت و رعایت استاندارد جهانی از سوی پالایشگاههای داخل در تولید بنزین از جمله موضوعات مهم این لایحه است که باید اجرایی شود.