تحلیل نشریه آمریکایی از عدم رضایت ایرانی ها از نتایج برجام

نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی نوشت: در انتخابات فوریه گذشته پارلمان ایران، روحانی به  بیرون راندن نمایندگان تندرو شناخته شده در مجلس نمایندگان و مجلس خبرگان ایران که مدت‌ها در این سمت حضور داشتند کمک کرد. در این میان، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میراث روحانی به عنوان نقطه عطف سیاست‌های وی در دوران ریاست جمهوری را به تزلزل مواجه کرد؛ توافق هسته‌ای.

صرف نظر از اینکه ترامپ در 100 روز نخست ریاست جمهوری خود چه تصمیماتی اتخاذ کند، رفتارهای ترامپ این موضوع را روشن کرده است که وی تمایلی به همراهی کردن با ایران بر سر برجام ندارد. این موضوع تاثیر و پیامدهای بسیاری بر محبوبیت روحانی خواهد گذاشت.

نشنال اینترست می‌افزاید: از زمان اجرای توافق هسته‌ای در ژانویه گذشته، روحانی در حال مبارزه با ادعای مطرح شده درباره شکست برجام است. روحانی امتیازات ناشی از برجام را در دو زمینه مطرح می‌کرد؛ نخست، کنار رفتن سایه جنگ از سر ایران و دوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به اقتصاد ایران و اتصال دوباره آن به بازارهای جهانی.

این نشریه خاطرنشان کرد: بر اساس نظرسنجی که جولای گذشته انجام شد، سه‌چهارم مردم ایران عنوان کردند که شاهد بهبود اقتصادی ناشی از اجرای برجام در زندگی خود نیستند.