نخست وزیر ژاپن به ایران می آید

رضا نظرآهاری با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به ژاپن خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، سه‌شنبه شب به توکیو  وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه این سفر دو روزه به دنبال سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند و چین و به دعوت رسمی وزیر امور خارجه ژاپن انجام می‌شود، افزود: هدف اصلی این سفر توسعه همکاری و تعاملات دوجانبه تهران-توکیو در حوزه‌های بازرگانی، سیاسی، فناوری و بانکی است.

نظرآهاری ادامه داد: در این سفر یک هیات بزرگ از بازرگانان و صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان و جمعی از اصحاب رسانه و مقامات بلندمرتبه کشورمان ظریف را همراهی می‌کنند. از جهت تعداد و سطح همراهان مقام ایرانی می‌توان گفت که این بزرگترین هیاتی است که در سال‌های اخیر از کشورمان عازم ژاپن خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به این که ژاپن بعد از برجام توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری و یک خط اعتباری ١٠ میلیارد دلاری تجارت با ایران را نهایی کرد، گفت: حدود ٩ ماه پیش در سفر دکتر طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی، به ژاپن امضا شد. اجرایی شدن و بهره‌مندی از این توافقات نیازمند پیگیری و رایزنی زیاد بین بخش‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و تجاری دو طرف است که بخشی از این روند در این سفر انجام می‌شود. در این سفر جمع مهمی از فعالان این حوزه‌ها برای اولین‌بار وزیر خارجه را همراهی می‌کنند که تحول مهمی است.

نخست وزیر ژاپن به ایران می آید

وی آخرین تحولات سیاسی - بین‌المللی و موضوعات مورد علاقه ایران و ژاپن را مهمترین محور گفت‌وگوهای محمدجواد ظریف با «فومیو کیشیدا»، همتای ژاپنی او دانست و خاطرنشان کرد: ظریف در این سفر علاوه‌بر ملاقات با همتای خود، با «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن هم ملاقات خواهد کرد.

سفیر کشورمان در توکیو در پاسخ به این سئوال که آیا این ملاقات‌ها زمینه سفر نخست وزیر ژاپن به تهران را فراهم خواهد کرد؟ گفت: «آبه» در آینده نزدیک سفر به ایران را در دستور کار دارد؛ اما هنوز زمان انجام این سفر قطعی نشده است.