نتانیاهو در پی مذاکره با ترامپ علیه برجام

«بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل گفته است که پس از ورود رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید، با وی درباره توافق «بد» هسته ای با ایران صحبت خواهد کرد. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی آمریکا، توافق هسته ای را یک «فاجعه» توصیف کرده و آن را یکی از بدترین توافقاتی دانسته بود که تا کنون با مذاکره به دست آمده است. ولی در عین حال گفته است که لغو کامل توافق مندرج در قطعنامه سازمان ملل سخت و دشوار خواهد بود.

نتانیاهو که از شهر بیت المقدس و از طریق تماس ماهواره ای برای همایش مرکز سابان درباره خاورمیانه صحبت می کرد، گفت: «اسرائیل متعهد به منع ایران از دست یابی به تسلیحات هسته ای است. این رویکرد و موضع ما تغییر نکرده و تغییر هم نخواهد کرد. از زمانی که ترامپ انتخاب شده من به دنبال این هستم که با او درباره توافق هسته ای ایران و آن چه می توان در برابر این توافق هسته ای "بد" انجام داد، صحبت کنم.»

نتانیاهو همواره از منتقدان و مخالفان شدید توافق هسته ای ایران است؛ توافقی که میراث به جا مانده از سیاست خارجی باراک اوباما است. اما نتانیاهو در ماه های اخیر تا حد زیادی از حمله به این توافق خودداری کرده، و این عقب نشینی نتانیاهو در زمانی اتفاق افتاده که مذاکره کنندگان اسرائیلی و آمریکایی در حال نهایی کردن بسته کمک های نظامی 10 ساله آمریکا به ارزش 38 میلیارد دلار بوده اند.

پیش از انعقاد توافق هسته ای، نتانیاهو طی سخنرانی خود در کنگره آمریکا نسبت به انعقاد این توافق به نمایندگان کنگره و همچنین سران آمریکا هشدار داد و با همین سخنرانی موجب تیره و تار شدن هر چه بیشتر روابط خود با دولت اوباما شد. دولت اوباما توافق هسته ای را راه حلی برای تعلیق برنامه تسلیحات اتمی ایران می دانست و متعهد شد تا در ازای ایجاد محدودیت هایی بر برنامه هسته ای ایران، بیشتر تحریم های اعمال شده علیه این کشور را لغو کند. ایران هماره داشتن هر گونه برنامه توسعه تسلیحات هسته ای را کاملا رد کرده است.

نتانیاهو در جلسه پرسش و پاسخ روز یکشنبه عنوان کرد: «با برجام مخالف هستم چرا که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری نمی کند، بلکه این توافق راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته ای هموار می کند.»

بر اساس این توافق، ایران متعهد شده که تعداد سانترفیوژهای خود را تا دوسوم کاهش دهد، سطح غنی سازی اورانیوم خود را پایین تر از سطح مورد نیاز برای تولید بمب اتمی حفظ کند، ذخائر اورانیوم غنی شده خود را نیز از 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم برساند و این میزان را در طی 15 سال آینده حفظ کند و در نهایت برای اثبات پایبندی خود به این توافق با بازرسی های بین المللی موافقت کند.

نتانیاهو در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: «مشکل این نیست که ایران برجام را زیرپا خواهد گذاشت بلکه ایران این توافق را حفظ خواهد کرد چرا که به آسانی می تواند در عرض یک دهه یا حتی کمتر به غنی سازی در مقیاس صنعتی ادامه دهد و اورانیوم لازم برای تولید تسلیحات هسته ای را فراهم کند. بنابراین این مساله که چطور باید با این توافق کنار بیاییم موضوعی است که با رئیس جمهور منتخب آمریکا و بعد از ورود وی به کاخ سفید در میان خواهم گذاشت.»