دولت تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام چید/ اصلا قصد کاندیداتوری ندارم/ رکود در وضعیت فریز است

گروه سیاسی- چندی پیش برخی مطرح کرده بودند که آقای روحانی هم می تواند نامزد اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری باشد، آیا اصلا چنین امکانی وجود دارد؟ با توجه به اینکه اصلاح طلبان حامی اصلی آقای روحانی هستند چگونه می شود آقای روحانی نامزد اصولگرایان باشد؟

 

به گزارش افکارنیوز، از دو جبهه نشدنی است اول اینکه اصلاح طلبان با اصولگرایان دو جبهه در انتخابات هستند که با هم رقابت می کنند و اگر زمانی نامزد دو جریان رقیب یک نفر باشد این رفراندوم می شود و عملا انتخابات رقابتی نیست، ما قرارمان نیست چنین انتخاباتی داشته باشیم مگر اینکه دو اگر اتفاق بیفتد اول اینکه اصلاح طلبان از آقای روحانی عبور کنند و بعد از این اصولگرایان کسی بهتر از آقای روحانی گیرشان نیاید که هر دوی این اگر ها تقریبا غیر ممکن است.

چندی پیش خبرنگاری پرسید که شما در مقابل آقای روحانی کاندیدا معرفی می کنید که من گفتم ما در مقابل آقای روحانی کاندیدا معرفی نمی کنیم بلکه کاندیدای خودمان را معرفی می کنیم.

در انتخابات ما مقابله و جنگ با کسی نداریم، هر جناحی کاندیدای خودش را معرفی می کند و باید محسنات کاندیدای خود را بگوید.

 

این مطلب شما همان موضوع انتخابات دو قطبی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند؟  

در انتخابات اقلا این است که دو طرف باشد و ممکن است چندین نفر باشند اینکه حضرت آقا ان بحث را مطرح کردند در قضیه آقای احمدی نزاد زیرا نگران مسائل تندی مانند سال 88 بودیم یعنی رقابت خشن شود.

یعنی احتمال نزاع به وجود آید؟

بله به نزاع کشیده شود و این نزاع به جاهای دیگر کشیده شود البته من نمی دانم که حضرت آقا مصلحتی که انجام دادند دلایل اش چه بود اما انچه خودمان حدس می زدیم فکر می کنیم انتخابات تند و خشن می شد و به درگیری منجر می شد و دو طرف هم بلاخره طرفدارای تند و خشن دارند که گرفتاری ایجاد می کرد.

 

در موضوعات مختلف در کشور دو قطبی هایی وجود دارد مانند موافقان و مخالفان برجام و یا برگزاری کنسرت در یک شهر، برخی ها سعی می کنند دو قطبی و نزاع در کشور ایجاد کنند و در برجام اگر درایت مقام معظم رهبری نبود بحث های خیلی جدی پیش آمده بود ، این دو قطبی ها چرا شکل می گیرد؟

 

اگر بحث دعوا شود که یکی دو تا موضوع نیز بلکه صدها موضوع است، از ریزترین بحث ها وجود دارد تا حتی مثل پرداخت یارانه که الان در خود دولت بحث های مختلف وجود دارد که برخی ها می گویند باید 50 درصد آن را حذف کرد برخی نیز می گویند باید صد در صد حذف شود، برخی نیز می گویند باید 45 هزارتومان را نیز بیشتر کرد. در مسائل کارشناسی از هیچ هم می توان مساله درست کرد اما یکسری مسائل عادی مدیریتی کشور است.

در مساله برجام بلاخره کشور صاحب دارد، رهبری هستند، مجمع تشخیص و سیاست های کلی نظام وجود دارد، مجلس و دولت وجود دارد، نظرات مختلفی وجود دارد و حتی در برخی جاها به اعتدال کشیده می شود و همان زمان نیز مقام معظم رهبری فرمودند که بحث های کارشناسی در دانشگاهها هم مطرح شود، اما اینها نباید تبدیل به نزاع شود.  

موضوعات کارشناسی نباید جنجال و دعوا شود، بسیاری از کشورها در مسائل و اداره حکومت موضوعات مختلفی دارند که بحث و بررسی می شود اما در هیچ موضوعی نباید کار به نزاع کشیده شود.

 

اگر کارنامه آقای روحانی را بخواهید نمره دهید چه نمره ای می دهید؟

ما اگر در کشور کارنامه 20 وجود داشت می توانستیم دولت ها را نسبت به ان دولت نمره دهیم اما چون نمره 20 در دولت های بعد از انقلاب نداشتیم نمی توانیم نمره دهیم.  

 

به هر حال نسبتا نمره چند می گیرند؟

 

نسبت به کی؟  

 

نسبت به شعارهایی که در انتخابات دادند؟

 

نسبت به دولت آقای احمدی نژاد قابل مقایسه نیست زیرا دو خط و مشی متفاوت بود. آقای احمدی نژاد یک منفی هایی و یک سری مثبت ها داشت و آقای روحانی دولت اش یک سری محسنات و یکسری منفی هایی داشته است.

در کل انتظار داشتیم از دولت آقای روحانی با توجه به آدمهای مجربی که در دولت جمع شده بودند انتظار داشتیم یکسری اصلاحات انجام شود.

مثلا در برجام اگر امروز بخواهیم مانند دیکته بنشینیم و تصحیح کنیم چند غلط وجود دارد، تا قبل از برجام نظام و حاکمیت هیچ اجازه ای به مسئولان در مساله برجام نمی داند که مذاکره کنند. زمانی که سیاست کلی نظام به سمت نرمش قهرمانانه برگشت معلوم شد که با امریکا مذاکره صورت می گیرد، البته تنها آمریکا نبودد بلکه 1+5 بود، همه دنیا بودند و به قول معروف یک تیم گردن کلفت عهد شکن زورگویی را درست کرده بودند در مقابل ایران که بنشینند و مذاکره کنند.

از اول هم می دانستیم نمی توانیم به تعهداتی که آنها داده اند اطمینان کرد، به صداقت انها نمی توان اعتماد کرد، اما تیمی قدر از ایران در میدان حضور پیدا کرد و گلهای زیادی هم در مذاکرات زد اما گل هایی هم خورد، قرار نبود گل بخوریم اما خوردیم، مثلا قرار بود 10 گل بزند اما 7 گل بیشتر نزد، اما بلاخره تیم قدر و متدین و متعهدی بود و هست اما اگر اشتباهاتشان را بخواهیم بگیریم وجود دارد.

بعد از برجام هم داستان ادامه دارد مانند بحث های پسابرجام، طرف مقابل در برخی جاها دبه کرده و ما داریم داد و فریاد می کنیم.من فکر میکنم در برجام دولت نمره خوبی است هر چند نمره بیست نیست اما نمره قبولی را می گیرد.

در کنترل تورم دولت خوب عمل کرده و درست است که اختلاف چند درصدی آماری وجود داشته باشد و برخی بگویند 12 درصد و یا 90 درصد اما این اجماع نظر وجود دارد که از 45 درصد تورم به 12 درصد رسیده ایم.

 

اما آقای باهنر رکود سنگینی نیز وجود دارد اینطور نیست؟

من دارم جدا جدا هر موضوعی را می گویم، در هدف کنترل تورم به آن رسیدند اما من سر این موضوع حرف دارم. به اعتقاد من در تورم رکودی و رکود تورمی داریم نباید بر روی تورم تک رقمی هدف گذاری کرد.

من جای دولت بودم هدف را از ابتدا تورم 20 درصدی می گذاشتم نه تورم تک رقمی.

تورم تک رقمی رکود را به حالت فریز در می آورد، یخبندان شده است و گردش پول به شدت کاهش پیدا کرده است. در جریان رکود ما رشد اقتصادی مان منهای 5 درصد بود و به صفر رسیده و از صفر هم گذر کرده ایم اما آنچه باید به ذائقه مردم خوش بیاید نشده است.

 

ما در حکومتها از هر پارامتری دوتا داریم، مانند امنیت و احساس امنیت، رفاه و احساس رفاه، تورم و احساس تورم.

حکومت مسئولیت دوتاش است، برخی می گویند ما تورم را پائین می آوریم و مردم خودشان احساس کنند. اینطور نیست، ما این را قبول نداریم، باید احساس کاهش تورم را هم مردم داشته باشند و این وظیفه ما است.

هم امنیت باید بالا رود و هم احساس امنیت. الان هیچ احساس عبور از رکود نداریم، الان مسکن و تولیدات در کشور خوابیده است، در این بخش دولت نتوانست متعادل حرکت کند، اشتباه دولت این بود که همه تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشت، فکر میکرد برجام حل شود همه چیز حل می شود، در صورتی که مشکلات اقتصادی کشور ما 30 الی 40 درصد اش برای تحریم ها است، بقیه ان به تدبیر و مدیریت داخلی بر می گردد که خود آقای رئیس جمهور به آن اذعان دارند.

هنوز تحریم ها یکدفعه لغو نشده و از بدعهدی آمریکا و 1+5 است، اینکه همه امیدها به برجام باشد از اشتباهات دولت بود.

آقای روحانی می توانستند 7 الی 8 کار انجام اصلاحی اساسی انجام دهند که موفق نشدند. یکی دیگر اشتباهات دولت آقای روحانی این است که یک بار هم به یکی از وزرا گفتم و به او برخورد و ان اینکه دولت آقای روحانی 11 سرتیپ دارد اما سرلشگر ندارد. این 11 سرتیپ وقتی سرلشگر نداشته باشند خودشان مرجع می شوند.

در موضوع اقتصاد کلان این را از دولت اصلاحات گفتم تا به امروز، سه تا پست در دولت وجود دارد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد. اگر هر کدام از اینها بخواهند با هم هماهنگ نباشند و یک راهی را پیش بگیرند مشکل ایجاد می شود.

دولت آقای روحانی نیز نتوانسته اینها را همگرا و همنوا و همراه کند.

 

آقای باهنر در انتخابات نامزد می شود؟

اصلا قصد کاندیداتوری ندارم، به اندازه ای که بتوانم یکی از مدعیان در انتخابات کمتر شود کار خودم را انجام داده ام.

 

 

مصطفی حسینی