حقوق‌های نجومی اتفاق افتاد و رهبر انقلاب را متاثر کرد

 آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نمازجمعه، با بیان اینکه سرمایه نفیس تقوا را باید پاسداری کنیم، به تشریح دروغ سیاسی پرداخت.

وی با بیان اینکه سیاستمدار دینی با سیاستمدار بی‌دین تفاوت‌هایی در عملکرد دارد، ادامه داد: سیاستمدار دینی براساس دین و ارزش‌ها عمل می‌کند و سیاستمداران بی‌دین ارزش‌ها برای‌شان مطرح نیست.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه انتظار از سیاسیون نظام اسلامی این است که پایبند به ارزش‌های دین باشند، خاطرنشان کرد: سیاستمدار دینی حتی نسبت به دشمنانش هم دروغ نمی‌گوید، چه زمانی که قدرت داشته باشد و چه زمانی که قدرت نداشته باشد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه سیاستمدار دینی حتی حاضر نمی‌شود برای زمین زدن رقیب خود دروغ بسازد، گفت: دروغ بر دو قسم است؛ یک دروغ صریح و دومی دروغ غیرصریح.

وی با تشریح دروغ صریح اظهار کرد: دروغ صریح یعنی اینکه انسان واقعیت را خلاف و غیرواقع را واقع نشان دهد.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی از انواع دروغ صریح این است که بزرگنمایی انجام شود، ادامه داد: چه بسا خبری واقعیت ندارد، ولی آن را یک کلاغ چهل کلاغ می‌کنند؛ به طور مثال در یک گوشه‌ای از نظام اداری فسادی اتفاق افتاده و یا در قوه قضائیه اتفاق افتاده، اما به کل قوه نسبت داده می‌شود؛ این دروغ است، اما دروغ غیرصریح است که حرام است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه کوچک‌ انگاری دروغ نیز حرام است، به حقوق‌های نجومی اشاره کرد و گفت: حقوق‌های نجومی اتفاق افتاد و دل متدینین را رنجاند و رهبر انقلاب را متاثر کرد، حال برخی مصاحبه می‌کنند و می‌گویند آنها قانونی بوده، اگر قانونی بوده عدالت و انصاف کجا رفته؟ روح نظام اسلامی مبارزه با بی‌عدالتی است، هر چه روی کاغذ نوشته شده در هر شرایطی قانونی تلقی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: کسی که حقوق 10 میلیون تومانی گرفته، آیا نمی‌داند چند درصد مردم زیر خط فقر هستند؟ آیا این لقمه از گلویش فرو می‌رود که این کوچک‌نمایی دروغ است و نباید واقعیت را کوچک نشان داد.

خطیب نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه صداقت اعتمادآور است، گفت: این صداقت اگر در خانه باشد، مایه اعتماد در خانه است، در اجتماع باشد مایه اعتماد مردم به نظام می‌شود و نقطه مقابل این صداقت دروغ است که کاخ اعتماد را فرو می‌ریزد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه آن چنان که دروغ گفتن حرام است، اتهام به دروغ هم حرام است که چه انسان عادی باشد و چه مسئول باشد.

وی در ادامه ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: یاد و خاطره مرجع بزرگ مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و شهید آیت‌الله دستغیب را گرامی می‌داریم و یاد و خاطره فقیه بزرگ آیت‌الله موسوی اردبیلی و همچنین حضرات شاهرخی از علمای لرستان و فاضل استرآبادی نماینده سابق مردم بابل در مجلس را گرامی می‌داریم.

امام‌جمعه موقت تهران ضمن تبریک به مناسبت اولین روز ولایت امام زمان(عج)‌، هفته وحدت را نیز تبریک گفت و افزود: تعامل و زندگی مسالمت‌آمیز بین برادران شیعه و اهل سنت همواره مورد تاکید امامان بوده است.

آیت‌الله خاتمی ضمن تبریک پیروزی‌ها در حلب و موصل گفت: به یاری خداوند پیروزی در حلب نزدیک است و کمر دشمنان زخم‌ خورده اسلام در حلب شکسته می‌شود.

وی با بیان اینکه دنیای استکبار روی موصل و حلب شرط بسته‌اند، تصریح کرد: در هر دو مکان، رزمندگان غیور ارتش عراق و سوریه و بسیج مردمی و حشدالشعبی به پیش می‌روند و پیروزی تا آنجا را به آنها تبریک می‌گویم.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به تصویب تمدید تحریم‌های ایران از سوی سنا و کنگره آمریکا، تاکید کرد: امیدواریم اوباما روز دوشنبه که در این باره باید تصمیم‌گیری کند، مراقب باشد در دام صهیونیست‌ها قرار نگیرد و آن را امضا نکند، چون امضا کردن همان و باقی ماندن روسیاهی ازلی و ابدی همان است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به وحدتی که در کشور در قبال این اقدام سنا و کنگره آمریکا در کشور شکل گرفت را ستودنی دانست و گفت: مقام معظم رهبری و همه مسئولان تاکید کردند که این اقدام نقض برجام است و واکنشی قاطع به همراه خواهد داشت که وحدتی که دنبالش بودیم همین است.

وی با تاکید بر اینکه وحدت حول محور ولایت یعنی با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گزینشی برخورد نکنیم، تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم از برجام و هم از مسئولان حمایت‌هایی داشتند، البته هشدارها و تذکراتی نیز مطرح کردند و رهنمودهای ولایت یک مجموعه است و نباید با آن گزینشی برخورد کرد.

خطیب نماز این هفته تهران با اعلام اینکه دنیای استکبار قابل اعتماد نیست، اظهار کرد: خوی تجاوزگری که در کفار هست، اصلا با عهد و پیمان جور نیست و کسی که خوی تجاوزگری دارد پیمان و عهد نمی‌شناسد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه تجربه نشان داده مستکبران اهل منطق، مذاکره و اخلاق نیستند، گفت: جواب زور، زور است و جواب کلوخ‌انداز، سنگ انداختن است و در مقابل تجاوزگری باید ایستادگی و مقابله کرد.

وی با بیان اینکه سیاست لبخند و خوش و بش دیگر جواب نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: یک چیز در این کشور جواب داده که آن مقاومت است، به طور مثال مردم از 19 دی سال 1356 به صحنه آمدند و مرگ بر شاه شروع شد و به قدری ایستادگی کردند که در 22 بهمن 57 گل پیروزی به ثمر نشست.

خطیب نماز این هفته تهران با بیان اینکه بیش از هر زمانی امروز نیاز به وحدت در کشور داریم، ادامه داد: استحکام داخلی جواب توطئه‌های خارجی را می‌دهد که در همین راستا محور باید ولایت فقیه باشد و رفتارش همراه با سعه صدر باشد.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: کسانی که اظهاراتی درباره برجام مطرح می‌کردند را افراطی یا تندرو می‌خواندند که امروز باید به اشتباهی که کرده‌اند معترف باشند و دیگر این کار را انجام ندهند.

وی گفت: تمام امید باید به خدا باشد و تمام امید و نگاه‌مان به درون باشد، نگاه به بیرون دیدیم که جواب نداد و باید به مومنان اعتماد کرد.

خطیب نماز این هفته تهران با اشاره به فضای انتخابات سال 96 گفت: انتخابات در این کشور به جد جشن سیاسی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه سالیان زیادی مردم در این کشور هیچ‌ کاره بودند، گفت: به برکت انقلاب این موضوع عکس شده و این جشن سیاسی نعمت است و باید قدر آن را بدانیم و شکر این نعمت این است که بداخلاقی نداشته باشیم، زیرا این نعمت را مکدر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تنگ نظری بداخلاقی است، ادامه داد: این معنا ندارد که در جامعه فقط یک نفر حق حرف زدن داشته باشد؛ همه می‌توانند حرف بزنند، البته در چارچوب نظام.

خطیب نماز این هفته تهران با بیان اینکه بر هم زدن سخنرانی‌ها نیز بداخلاقی است، گفت: اگر لغو یک سخنرانی مایه شرمساری است، باید بقیه بر هم خوردن سخنرانی‌ها هم مایه شرمساری باشد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه افترا زدن آزادی بیان نیست، گفت: تا یک فضایی باز می‌شود عده‌ای شعار هنجارشکنانه می‌دهند که در برخی از مجالس دانشجویی متاسفانه این‌گونه شده است.

وی با بیان اینکه توهین نیز نمونه‌ای از بداخلاقی است، افزود: زمانی که می‌توانیم منطقی سخن بگوییم، چرا باید توهین کنیم و همچنین نباید به بهانه حمایت از مظلوم به نظام ظلم کنیم و ارزش‌های نظام را زیر سوال ببریم.

خطیب نماز این هفته تهران گفت: سیاسیون کشور باید بدانند که این انقلاب مفت به دست نیامده است. نباید برخی افراد نظام را فدای مصالح خودشان کنند که این ناجوانمردی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انتظار می‌رود روسای سه قوه معلم اخلاق باشند، خاطرنشان کرد: آنها باید دعواهای رسانه‌ای خود را در جلسات خصوصی خاتمه دهند و کسی که آغازگر دعواهاست مستحق توبیخ بیشتر است.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه انتخابات قوای نظام تضعیف شوند، تصریح کرد: گویا اینکه کوپن این بار به تخریب قوه قضائیه رسیده، اما به این عزیزان می‌گویم این هجمه‌ها به خاطر این است که شما در مقابل فتنه و حقوق‌های نجومی ایستادگی کرده‌اید که نباید از میدان بیرون بروید و ایستادگی کنید.

خطیب این هفته نمازجمعه تهران با بیان اینکه مسئولان انگلیس در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس اظهاراتی مطرح کرده‌اند که کهنه است، گفت: این حرف‌ها از سوی مسئولان کشوری که سیاه‌ترین پرونده را در کشور ما دارد، خروجی جز یک کلمه مرگ بر انگلیس ندارد.

آیت‌الله خاتمی در پایان گفت: هر کجا پای استعمار، مبارزه با اسلام و تفرقه به میان آمده، پای انگلیس نیز به وسط آمده و به فضل خداوند امروز آنها در ضعیف‌ترین وضع خود قرار دارند و این حرف‌ها آنها را بی‌آبروتر می‌کند.