روحانی با نقض برجام چه خواهد کرد؟

گروه سیاسی- هر چند بسیاری از غرب گرایان در ایران زمانی که موضوع مذاکرات برجام مطرح شد تمام رسانه های خود را بسیج کردند تا با فضا سازی رفع مشکلات کشور را به برجام ربط دهند و حتی دولت این نوید را به مردم می داد که برجام امضا شود بسیاری از مشکلات حل می شود.

به گزارش افکارنیوز، اما پس از نقض آشکار برجام توسط آمریکایی ها گویی شوک شدیدی به خوش باوران اعتماد به آمریکایی ها وارد شد و حتی رییس جمهور در مقابل آنها به صراحت اعلام کرد که واکنش متقابل ایران را در پیش خواهد داشت.

از سوی دیگر اما حسن روحانی در دانشگاه تهران و در جمع دانشجویان سخنانی را در مورد برجام مطرح کرد که قابل تامل و سوالاتی را در اذهان عمومی به وجود آورد.

روحانی گفت : «ما هیچ قدمی بر نداشتیم مگر اینکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم و عین چیزی که ایشان خواستند را عمل کردیم»

این سخنان رییس جمهور نشان می دهد اولا برجام فتح الفتوح نبوده و در واقع قبول اینکه امروز برجام نقض شده نشان از ناکارآمدی برجام به جای کار آمدی آن دارد.

دوما دولت می داند نقض برجام یعنی اشکال در سیاست مبادله و گفتگو سر میز مذاکره نشستن به دشمنان انقلاب، یعنی دیپلماسی لبخند راهکار امتیاز گرفتن از شیطان بزرگ نبوده و این سیاست در نتیجه شکست خورده است.

دولت که نقد های جدی به دلواپسان در قضیه برجام وارد کرد امروز خود دلواپس تر از هر کسی است زیرا می داند شکست برجام یعنی شکست سیاستهای دولت و در نهایت ریزش ارا در انتخابات.

سخنان رئیس جمهور همچنین نشان می دهد دولتی ها به دنبال شریک برای شکست برجام می گردند ، این سخن آقای روحانی مبنی بر اینکه قدمی بدون هماهنگی با رهبری بر نداشته اند در همین زمینه می توان تفسیر کرد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب سال گذشته به صراحت اعلام کردند که « بنده در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام... اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست.»

دولت باید به جای فرار رو به جلو در قضیه برجام و تقسیم هزینه های شکست برجام به مسئولان کشور خود مسوولیت را بر عهده گیرد و در سیاست خارجی از حقوق ملت دفاع کند.

همچنین سوالی که در سخنان رییس جمهوری به ذهن متبادر می شود اینکه ما باید سپر بلای ولایت فقیه باشیم یا ولایت را سپر بلای اشکالات خود کنیم؟

اینکه دولت عجولانه برجام را امضا کرد بر هیچ کس پوشیده نیست و صراحت رهبری مبنی بر اینکه کسی بگوید جزئیات مذاکرات تحت نظر رهبری است حرف دقیقی نیست، سخنان رئیس جمهور چه مفهومی می تواند داشته باشد.


مصطفی حسینی