تقدیر ویژه مدیر یهودی از کری به خاطر بتون ریزی راکتور هسته ای

مارتین ایندیک نایب رئیس اندیشکده بروکینگز در  اجلاس  سابان و خطاب به جان کری گفت:  امروز حتی شدیدترین منتقدان شما می‌توانند ببینند که دست‌کم برای یک دهه آینده، اسرائیل با این توافق از امنیت بیشتری برخوردار خواهد شد. حضور شما در این اجلاس بیانگر تعهد عمیق و پایدار شما به روابط بین‌ آمریکا و اسرائیل است.

وی در ادامه خطاب به جان کری افزود: شما طی سی سال فعالیت به عنوان سناتور ایالت ماساچوست، سابقه عالی در زمینه رای دادن درباره اسرائیل دارید. شما مروج توافقنامه بی‌سابقه سی و هشت میلیارد دلاری برای پاسخ دادن به نیازهای امنیتی اسرائیل در یک دهه آینده بوده‌اید.

وی خطاب به جان کری همچنین افزود: شما موفق شدید توافقنامه‌ای را به دست آورید که بخش زیادی از تسلیحات شیمیایی سوریه را از بین ببرد. شما در ادامه مشغول مذاکره درباره توافقنامه‌ای شدید تا برنامه غنی‌سازی ایران را متوقف کنید، ذخیره مواد هسته‌ای این کشور را به خارج انتقال دهید و در قلب راکتور آب سنگین آن بتون بریزید. این توافقنامه به شدت جنجال‌برانگیز بود اما  امروز حتی شدیدترین منتقدان شما می‌توانند ببینند که دست‌کم برای یک دهه آینده اسرائیل با  این توافق از امنیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

یادآور می‌شود ایندیک تئوری‌پرداز سیاست مهار دوگانه علیه ایران و عراق در دولت بیل کلینتون بود. او اصالتا یهودی و در خانواده‌ای انگلیسی متولد شده است. ایندیک در سال 1982 میلادی، به عنوان «مدیرتحقیقات» به لابی صهیونیستی ایپک پیوست و به مدت هشت سال به عنوان موسس و مدیر اجرایی انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن خدمت کرد.

وی همچنین سمت دستیار ویژه سیاست خارجی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و دستیار مشاور امنیت ملی در امور اعراب و اسرائیل، ایران و عراق را در کارنامه خود دارد. وی دو بار به سمت سفیر آمریکا در اسرائیل منصوب شد.

مارتین ایندیک هم‌اکنون، به تدریس سیاست اسرائیل و سیاست خارجی در دانشگاه جان هاپکینز می‌پردازد، او گفته است: هر زن محجبه در کوی و برزن ایران، به منزله پرچم جمهوری اسلامی است لذا ما برای براندازی این نظام باید این حجاب را سست کنیم. دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابان‌ها بکشانیم، بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق می‌توان نظام اسلامی ایران را نابود کرد.

در سال 1982، ایندیک عنوان معاون تحقیق و پژوهش برای کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC)، که لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن است شروع به کار کرد.