اجازه ندهید واشنگتن توافق هسته‌ای را لغو کند

 «بلیکس» لغو این توافق در دولت آینده آمریکا را «فاجعه‌بار» خواند، اما گفت بعید است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در تصمیم‌گیری‌اش درباره «برجام» به توصیه‌های «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس توجهی بکند. 

ترزا می چند روز پیش با برشمردن مزایای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواستار حفظ این توافق شده بود. 

اما مدیر کل اسبق آژانس گفت در شرایطی که بریتانیایی‌ها تصور می‌کنند با اظهاراتشان روی نظر ترامپ تأثیر بگذارند، او فردی نیست که از دیگران تأثیر بپذیرد. 

وی در گفت‌وگو با گاردین گفت: «رابطه خاص؛ برادری دیرینه؟ نمی‌دانم که او پذیرای چنین مفاهیمی خواهد بود یا خیر. شاید بریتانیایی‌ها (بهتر باشد) درباره کلاس گلف در اسکاتلند صحبت بکنند. فکر می‌کنم او شخصیت خیلی بین‌المللی‌ای نیست، اما من نمی‌توانم کسی را مشخص کنم که بتواند با صحبت کردن روی او تأثیر بگذارد.»

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در کارزار انتخاباتی سال جاری گفت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را لغو خواهد کرد و یا مفاد آن را با مذاکره مجدد درباره آن بهبود خواهد بخشید. 

«می» در اظهاراتی هفته گذشته با برشمردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) خواستار حفظ این توافق شد. 

بلیکس همستگی کشورهای اروپایی طرف برجام در برابر اقدامات احتمالی آمریکا را مهم دانست و از آنها خواست اجازه ندهند واشنگتن به صورت یکجانبه این توافق هسته‌ای را لغو کند.  

وی گفت: «فکر می‌کنم نشانه‌های کشورهای اتحادیه اروپا بسیار مهم هستند. این توافقی است که چندجانبه حاصل شده است و آنها  (باید نشان بدهند که) به آن پایبند خواهند بود. فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها اجازه بدهند تلاشی از طرف آمریکایی‌ها برای پاره کردن این توافق صورت بگیرد.»

بلیکس افزود: «در طرف آمریکا، آنها باید بدانند که اگر به صورت یکجانبه تصمیم به وضع دوباره تحریم‌ها بکنند قادر به همراه کردن دیگران نخواهند بود. اوضاع آشفته خواهد شد و در چنین شرایطی آمریکایی‌ها ممکن است مجدداً تأمل کنند.»