نفوذ منطقه‌ای ایران بعد از ترامپ

پایگاه آمریکایی "هافینگتون پست" (Huffington Post) با انتشار گزارشی به روابط ایران و آمریکا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پرداخته است.

 

در این گزارش تحت عنوان "پیامدهای ریاست جمهوری ترامپ بر نفوذ ژئوپولیتیک ایران" آمده است:

«پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به احتمال زیاد موجب تقویت روابط آمریکا و اسرائیل خواهد شد؛ با این وجود بسیاری از سیاستمداران ایرانی خوشبین هستند که دیدگاه انزوایی ترامپ در رابطه با مسائل جهانی، این فرصت را در اختیار ایران قرار خواهد داد که نفوذ بین المللی خود را به صورت قابل توجهی تقویت نماید. خوشبینی ایرانی ها ناشی از لفاظی های خصمانه ترامپ نسبت به عربستان سعودی یعنی بزرگترین دشمن منطقه ای ایران است.

 

هر چند هنوز به صورتی قطعی روشن نیست که ترامپ عربستان سعودی را تحت فشار قرار خواهد داد اما نشانه هایی وجود دارد که سیاست های دوستانه واشنگتن در قبال ریاض تغییر خواهد کرد. بر خلاف موضع تند عربستان سعودی در قبال بشار اسد رئیس جمهور سوریه، ترامپ نسبت به همکاری با اسد ابراز علاقه کرده است. ترامپ در روز 12 اکتبر اعلام کرد که براندازی دولت اسد تصمیمی نابجا است و می تواند به رویارویی غیرضروری با روسیه منجر شود.

 

ابراز همبستگی با اسد و متحدانش یکی از موضوعاتی بوده که به صورت مکرر در کمپین انتخاباتی ترامپ مطرح شده است. ترامپ در اکتبر سال 2016 ضمن مخالفت آشکار با مشاوران ارشد سیاست خارجی خود، نقش ایرلان در مبارزه را داعش را ستود و مقامات جمهوری خواه را حیرت زده کرد. هر چند ترامپ برای عقب نشینی از مواضعش در رابطه با نقش مثبت ایران در سوریه، تحت فشار سیاسی شدیدی قرار خواهد گرفت اما گرایش او به حمایت از بشار اسد می تواند به همکاری امنیتی مستقیم واشنگتن و تهران در سوریه بیانجامد.

 

از سوی دیگر در صورتی که نقش ژئوپولیتیک ایران در منطقه نسبت به عربستان سعودی به صورت قابل توجهی پررنگ شود ترامپ از سوی جمهوری خواهان با فشار قابل توجهی برای بهبود و ارتقاء سطح روابط واشنگتن-ریاض روبه رو خواهد شد.

 

به احتمال زیاد ترامپ برای آرام کردن جمهوری خواهان منتقد و در عین حفظ تعهد خود به همکاری با روسیه، به فروش تسلیحات به عربستان و متحدانش برای حمله به یمن ادامه خواهد داد و از سوی دیگر، مسیر واشنگتن را از اهداف عربستان سعودی در سوریه دور خواهد کرد. این استراتژی موازنه، باعث می شود که عربستان سعودی به طور کامل از مدار واشنگتن جدا نشود و ترامپ نیز بتواند با بلوک روسیه-ایران که حامی اسد هستند همکاری نماید.

 

هرچند ترامپ وعده داده است که در رابطه با توافق هسته ای بر ایران سخت گیری نماید، بعید است که لفاظی های خود را به سیاستی عملی تبدیل نماید؛ مگر آنکه ایران خود را به صورت یکجانبه از توافق هسته ای کنار بکشد و آشکارا توافق را نقض نماید. انتقادات تند ترامپ از عربستان سعودی فرصتی بسیار مناسب برای ایران است که می تواند به توسعه نفوذ ژئوپولیتیک این کشور در منطقه بیانجامد. صرف نظر از روند سیاستی که ترامپ در نهایت انتخاب خواهد کرد، او برای اجرای وعده های انتخاباتی خود با مشکلاتی سخت مواجه خواهد بود؛ راضی نگه داشتن جمهوری خواهان از یک سو و از سوی دیگر نیز اتخاذ موضعی دقیق در رابطه با ایران و عربستان سعودی.»

 

 

.