این جنگنده بزرگ در اسرائیل هم نمی تواند فردو را هدف بگیرد!

در ابتدای این گزارش آمده است: هنگامی که اسرائیل روز دوشنبه دو فروند جنگنده «اف-۳۵» را در پایگاه هوایی «نواتیم» دریافت می‌کند، کشورهای همسایه به ویژه ایران نظاره‌گر این هواپیماهای رادار گریز خواهند بود که می‌تواند توازن قوا در منطقه را به نفع تل آویو نماید.

کارشناسان در این رابطه می‌گویند، این تجهیزات جدید اسرائیل بیشتر با هدف ایران است و جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل قادر خواهند بود با فریب سامانه‌های راداری و موشک‌های سطح به هوا پرواز نمایند.

به نوشته میدل ایست‌ آی، در حالی‌که این هواپیماها به برتری نظامی اسرائیل کمک می‌نمایند اما محدودیت شعاع عملیاتی و سرعت آن‌ها موجب می‌شود در حمله علیه تاسیسات اتمی زیر زمینی ایران کار کمی را از پیش ببرند.

بر این اساس، اینک این موارد موجب اختلاف نظر بین تحلیلگران بابت ‌این‌که این جنگنده‌ها موجب افزایش توانایی اسرائیل شده یا تل‌آویو تنها یک جنگنده پرهزینه و پیچیده را خریداری کرده، شده است.

به نوشته میدل ایست آی، این جنگنده که در اسرائیل به زبان عبری «ادیر» (بزرگ و نیرومند) لقب گرفته و برای فریب دادن سامانه موشکی «اس-۳۰۰» ساخت روسیه که ایران در نزدیکی برخی از تاسیسات اتمی خود آن‌ها را مستقر کرده و حتی در سوریه نیز از سوی روس‌ها استفاده می‌شوند، وفق داده شده‌اند.

«جاستین برانک» تحلیلگر اندیشکده سلطنتی انگلیس می‌گوید که پرواز جنگنده‌های رادار گریز اف-۳۵ بر فراز مواضع به شدت دفاع شده ایران خطر کمتری را برای آن‌ها تا «اف-۱۶» و دیگر جنگنده‌های اسرائیل دارد.

برانک به میدل ایست آی گفت: «اف-۳۵ خطر تلفات را کاهش می‌دهد زیرا شما به سامانه‌های تهدید کننده چون رادار موشک‌های سطح به هوا بسیار نزدیک می‌شوید اما ظرفیت این پرنده رادار گریز، محدودیت سرعت، برد عملیات و حمل جنگ افزارهایش نوعی بازی برد و باخت است. فاصله زیاد ماموریت به ایران خود مشکلی است زیرا این ماموریت نیاز به سوخت‌گیری هوایی در زیر بال هواپیماهای سوخت رسانی دارد که در رادار قابل رویت هستند.»

وی در ادامه گفت: «به هیچ عنوان اف- 35 یک جنگنده عالی برای عملیات علیه ایران نیست اما به یقین بهتر از دیگر جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل برای رخنه به دفاع هوایی پیشرفته هستند.»

این در حالی است که اسرائیل ۵۰ فروند از این نوع جنگنده را که هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار می‌ارزند به آمریکا سفارش داده است.

«یوال اشتاینتس» و «نفتالی بنیت» دو وزیر اسرائیلی نیز نگرانی خود از کارایی جنگنده‌های اف-۳۵ به نسبت هزینه بالای آن‌ها‌ را ابراز داشته‌اند.

«دان گرازیر» از مقام‌های موسسه آمریکایی «POGO» نیز گفته است که جنگنده‌های اف-۳۵ هواپیماهای پرهیاهویی هستند که همیشه از دید رادار محو نمی‌مانند و قادر نیستند انتظارها را برآورده سازند.

گرازیر به میدل ایست آی می‌گوید: «اف-۳۵ مانند یک چاقوی جیبی چند منظوره سوئیسی کارهای زیادی انجام می‌دهد، اما لزوما کارایی خوبی ندارد.»

وی در ادامه فرستادن این جنگنده ۱۰۰ میلیون دلاری به فضای به شدت دفاع شده با موشک‌های پیشرفته را زیر سئوال برد.

گرازیر گفت: «شما به تجهیزاتی نیاز دارید که  از پس وظایف خود به خوبی برآیند اما برخی از این‌ تجهیزات پر سر و صدا تنها روی کاغذ بزرگ هستند.»

برخی دیگر نیز نسبت به توان حمل مهمات مورد نیاز  در این هواپیما برای حمله به تاسیسات ایران ابراز تردید کرده‌اند به طوری‌که «جرالد فیراستین» سفیر سابق آمریکا در یمن به میدل ایست آی گفت: «شما نمی‌توانید هیچ سلاحی بر جنگنده اف-35 نصب نمایید که قادر به رخنه موثر به برخی تاسیسات اتمی زمینی ایران باشد. برای آسیب زدن به آن‌ها تنها به هواپیماهای "بی-۵۲" یا  "بی-۱" نیاز دارید.»

این در حالی است که پیشتر سرلشگر ذخیره «جاشوا شانی» مدیر اجرایی ارشد شرکت «لاکهید مارتین» در فلسطین اشغالی در گفت‌و‌گو با نشریه «گلوبز» مدعی شده بود جنگنده‌های اف-۳۵ که آمریکا به اسرائیل تحویل می‌دهد، از نمونه‌ای که در اختیار ارتش آمریکاست، پیشرفته‌تر است.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «این‌که گفته شود بین اف-۳۵ آمریکا با اسرائیل تفاوت قابل ملاحظه‌‌ای وجود داد، شاید اغراق باشد. اما باید بگویم که بله. هواپیماهای اسرائیل به طور بهتری نیازهای نیروی هوایی را بر طرف می‌سازند، زیرا آمریکا سامانه‌های سری را بر نمونه‌های درخواستی اسرائیل چون سامانه‌های ارتباط داخلی بین هواپیما و بخش کنترل هوایی را تعبیه نکرده است.»

سرلشگر ذخیره ارتش اسرائیل افزود: «نسخه جنگنده اف-۳۵ ویژه آمریکا سامانه‌های خوبی دارد اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارند. اسرائیل همواره خواهان وجود سامانه‌های نبرد الکترونیک خاص خود بوده است. اگر یک موشک روسی به منطقه پرتاب شود، این سامانه‌ها می‌توانند در زمان کوتاهی قابلیت هواپیماها را تغییر داده و خود را با وضعیت جدیدی وقف دهند تا با تهدید جدید مقابله نمایند. برای آمریکایی‌ها ماه‌ها زمان می‌برد تا این تغییرات اعمال کنند اما ما نیازی به وقت طولانی نداریم.»

وی در خاتمه این اظهارنظر درباره نیروی هوایی چین و روسیه گفت: «شما جنگنده‌های چینی و روسی را ملاحظه می‌کنید و آن‌ها قابلیت‌هایی دارند و پیشرفته هستند. به عقیده من این دو کشور ایده‌های دیگران را ربوده و با فن‌آوری‌های خود درحال ساخت جنگنده‌ای خوب هستند. البته با فاصله پشت سر ما قرار دارند. جنگنده‌های رادار گریز روسیه و چین عقب‌تر از ما هستند.»