ایران ترامپ را ارزیابی می کند/هیچ کسی درباره سیاست خارجی ترامپ چیزی نمی‌داند

 هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با جفری گلدبرگ خبرنگار این نشریه گفت، فکر می‌کرد هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود نه دونالد ترامپ. 

 

وی درباره اینکه اینکه پیروزی ترامپ چه تاثیری بر نقش آمریکا در جهان می‌گذارد، گفت: رئیس جمهور جدید می‌تواند سبب شود ما بتوانیم بین سیاست خارجی و اوضاع داخلی خود انسجام ایجاد کنیم. بین برداشت افکار عمومی و نخبگان در ارتباط با نقش سیاست خارجی آمریکا شکاف وجود دارد. من فکر می‌کنم رئیس جمهور جدید فرصت آشتی این دو گروه را دارد. او فرصت دارد، اما استفاده از این فرصت بستگی به خودش دارد. 

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در پاسخ به این پرسش آیا احساس بهتری درباره توانمندی‌ها یا جدیت ترامپ دارد یاخیر، گفت: باید بحث‌ها را در این باره متوقف کنیم. او رئیس جمهور منتخب است. باید به او فرصت پیشبرد رویکردش را بدهیم. 

 

کیسینجر در خصوص اینکه آیا وی به ترامپ کمک می‌کند، نیز گفت: من به او نزدیک نخواهم شد، اما از زمانی که قدرت را ترک کردم این رویکرد من در قبال همه روسای جمهور بوده است. اگر او بخواهد که با او ملاقات داشته باشم این کار را خواهم کرد. 

 

وی درباره اینکه بزرگ‌ترین نگرانی‌اش در ارتباط با ثبات جهانی مرتبط با این انتخابات چیست، اعلام کرد: کشورهای خارجی با حالت شوکه به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. می‌خواهم این احتمال را مد نظر داشته باشم که گفتگوهای جدیدی برگزار خواهد شد. اگر ترامپ به مردم آمریکا بگوید این رویکرد من در قبال سیاست خارجی است و برخی از سیاست‌هایش همانند سیاست‌های قبلی ما نباشند، اما در اهداف اساسی اشتراک داشته باشند، در آن صورت امکان تداوم وجود دارد. 

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در خصوص موضع چین درخصوص ترامپ افزود: مطمئن هستم که واکنش چین این است که اقدام به بررسی گزینه‌ها خواهد کرد. تردید دارم واکنش روسیه هم این گونه باشد. 

 

کیسینجر در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند ترامپ مدافع پوتین است یا خیر، اظهار داشت: فکر می‌کنم او برخی سخنان خاص را مطرح کرد؛ زیرا پوتین برخی سخنان خوب را درباره او گفت و او احساس کرد باید به این سخنان واکنش نشان دهد. 

 

وی افزود: این احتمال بیشتر است که پوتین منتظر بماند و ببیند اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. روسیه و آمریکا در زمینه‌هایی با یکدیگر تعامل دارند که هیچ یک از ما بر آن‌ها کنترل نداریم از قبیل اوکراین و سوریه. این احتمال وجود دارد که برخی عناصر حاضر در این درگیری‌ها برای انجام دادن برخی اقدامات احساس آزادی عمل بیشتری کنند. سپس، پوتین به بررسی گزینه‌هایش خواهد پرداخت. 

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: فکر می‌کنم بیشتر سیاست خارجی جهان به مدت شش تا نه ماه به حالت تعلیق در خواهند آمد و منتظر نتیجه انتخاب ما خواهند ماند. آن‌ها شاهد بودند که یک انقلاب داخلی در اینجا رخ داد. آن‌ها می‌خواهند برای دوره‌ای به بررسی آن بپردازند. 

 

کیسینجر درباره خطر افزایش تهدید داعش گفت: گروه‌های غیر دولتی ممکن است این ارزیابی را داشته باشند که ترامپ به روشی به یک حمله تروریستی پاسخ خواهد داد که در راستای اهداف آنهاست. 

 

وی درباره واکنش ایران به پیروزی ترامپ نیز گفت: ایران احتمالاً این گونه نتیجه‌گیری خواهد کرد که توافق هسته‌ای در حال حاضر شکننده‌تر از گذشته است، اما این کشور حتی در مواجهه با فشار قاطعیت زیادی از خود نشان خواهد داد و در عین حال به بررسی و ارزیابی ترامپ خواهد پرداخت. هیچ کسی چیز زیادی درباره سیاست خارجی او نمی‌داند، از این رو، هر کشوری طی یک دوره به ارزیابی شرایط خواهد پرداخت. 

 

وزیر خارجه سابق آمریکا اظهار داشت پدیده ترامپ در واقع به سبب واکنش آمریکا به حملات به ارزش‌هایش از سوی جوامع نخبه و روشنفکر رخ داد. دلایل دیگری نیز وجود دارد اما این مهم‌ترین آن است. 

 

کیسینجر در پاسخ به پرسشی که توصیه وی به ترامپ برای معرفی خود به جهان چه خواهد بود نیز گفت: نخست اینکه ثابت کند او در صدر چالش‌های شناخته شده قرار دارد. دوم آنکه، ثابت کند او در حال منعکس کردن ماهیت این تحول است. یک رئیس جمهور مسئولیت اجتناب ناپذیری در تعیین مسیر دارد. ما در تلاش برای دست یابی به چه اهدافی هستیم؟ ما می‌خواهیم جلوی چه چیزی را بگیریم؟ چرا؟ او برای این کار باید هم به تحلیل اوضاع بپردازد و هم واکنش نشان دهد. 

 

وی در خصوص اینکه دکترین سیاست خارجی باراک اوباما را چگونه تعریف می‌کند، گفت: اوباما دکترین اوباما در مقاله شما در نشریه آتلانتیک منعکس شد که در آن آمده بود آمریکا در برخی از مناطق جهان علیه ارزش‌های اساسی خود عمل کرد و بدین ترتیب خود را در موضعی سرکش قرار داد. گاهی اوقات آمریکا با عقب نشینی از برخی مناطق -که حضور ما در آنجا تنها سبب بد‌تر شدن اوضاع می‌شد- بر ارزش‌های ما تأکید کرد. 

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا افزود: از نظر من، ظاهرا اوباما به خود نه به عنوان بخشی از یک روند سیاسی، بلکه به عنوان فردی منحصربفرد فکر می‌کند، یک پدیده منحصربفرد با ظرفیتی منحصربفرد. و‌‌ همان گونه که خودش تعریف می‌کند، مسئولیت او حفظ عناصر حساس آمریکا در مقابل جهان است. او بیشتر درباره پیامدهای کوتاه مدت مرتبط با موانع دایمی نگران است. 

 

کیسینجر درباره اینکه اهداف دائمی آمریکا شامل چه مواردی می‌شود نیز گفت: نخست باید بگویم که ما باید به خودمان باور داشته باشیم. این یک شرط قاطع است. ما نمی‌توانیم سیاست خارجی خود را به یک سری تصمیمات صرفاً تاکتیکی محدود کنیم. سوال راهبردی اساسی این است که چه چیزی را نباید اجازه دهیم، مهم نیست که چگونه اتفاق می‌افتد یا چقدر مشروع به نظر می‌رسد. 

 

وی افزود: ما نمی‌خواهیم آسیا یا اروپا تحت استیلای یک کشور متخاصم در بیایند. یا حتی خاورمیانه نیز همینطور. اما اگر ممانعت از چنین کاری هدف ماست، ما باید خصومت را تعریف کنیم. بر اساس رویکرد من در قبال اروپا، خاورمیانه و آسیا، به نفع ما نیست که هیچ یک از آن‌ها تحت استیلای دیگران قرار گیرند. 

 

کیسینجر در خصوص اینکه به عقیده وی خط قرمز اوباما درباره سوریه چیست، گفت: فکر می‌کنم خطر قرمز یک موضوع نمادین بود. این یک تصمیم غیر عاقلانه بود. اما این موضوع نشان دهنده یک مشکل عمیق‌تر است. باید در صورتی از نیروی نظامی استفاده کرد که منجر به موفقیت شود. 

 

وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد: در سوریه، کری در تلاش برای تشکیل یک دولت ائتلافی متشکل از گروه‌هایی است که در جنگ با یکدیگر حضور دارند. اگر بتوان چنین دولتی تشکیل داد، باید به این سوال پاسخ داد که زمانی که مشکلی به وجود آید، چه کسی می‌تواند آن را حل کند؟ وجود یک دولت تضمین کننده این موضوع نیست که آن دولتی مشروع قلمداد خواهد شد. دیپلماسی و قدرت فعالیت‌های گسسته‌ای محسوب نمی‌شوند. آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند اما این بدان معنا نیست که اگر مذاکرات با شکست مواجه شد، باید از زور استفاده کرد.