تغییرات فردو در چارچوب برجام است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به بازدید روز گذشته اعضای کمیته هسته‌ای مجلس از تأسیسات هسته‌ای فردو، اظهار داشت: اخبار و اطلاعاتی به ما می‌رسید که در فردو فعل و انفعالاتی در حال انجام است و برخی تجهیزات هسته‌ای که در چارچوب برجام نیز امکان فعالیت آنها است، در حال جمع‌آوری است.

وی افزود: ما با بعضی مسئولان مربوطه تماس داشتیم و آنها هم این موضوع را قبول نداشتند و ما نیز ضمن احترام و اعتماد به مسئولان، به دلیل وظیفه و نقش نظارتی خود تصمیم به بازدید از فردو و بررسی این اخبار و اطلاعات واصله گرفتیم؛ به همین دلیل دیروز یک سفر و بازدید نیمه سرزده از فردو داشتیم و از تأسیسات این منطقه بازدید کردیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: آنچه که به عنوان تغییرات در فردو در حال انجام است، کاملاً در چارچوب تعهدات برجامی است و هیچ اقدامی فراتر از آنچه که تعهد ما در برجام است، اتفاق نیفتاده و درواقع تتمه اقداماتی که در یک سال اخیر در فردو باید انجام می‌دادیم، هم‌اکنون در حال انجام است.

حجت‌الاسلام ذوالنور خاطرنشان کرد: این تغییرات در رابطه با جمع‌آوری برخی سانتریفیوژها و نیز برخی زیرساخت‌ها که در برجام تصریح شده است، در حال انجام است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در عین حال با اشاره به اظهارات کارشناسان مستقر در فردو و دیگر کارشناسان، تأکید کرد: تمام نیروهای نظام این گلایه را دارند که ما کاملاً به پیمان خود عمل کرده‌ایم و تعهداتمان را انجام داده‌ایم، اما طرف مقابل عهدشکن است؛ ما به دلیل آنکه بر اساس آموزه‌های دینی و در چارچوب سیاست‌های نظام اسلامی، تعهدی را حتی برخلاف میل خود پذیرفته‌ایم، به آن پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: پذیرش این تعهدات به معنای آن نیست که اگر نقض عهد اخیر آمریکایی‌ها رسماً اجرایی شود، پاسخ دندان‌شکن و قاطعی ندهیم؛ توانمندی متخصصان ما به حدی است که اگر ضرورت یابد، پاسخ پشیمان‌کننده‌ای می‌دهیم.

طرح دو فوریتی پایان دادن به محدودیت‌های برجامی، منتظر اجازه رئیس مجلس است

حجت‌الاسلام ذوالنور همچنین در رابطه با سرانجام طرح دو فوریتی هفته گذشته بیش از ۸۰ نفر از نمایندگان که برای مقابله با تمدید قانون ISA (ایسا) تهیه شده بود، اظهار داشت: این طرح آماده و چاپ شده اما در دستور قرار گرفتن آن منوط به اجازه رئیس و هیأت رئیسه مجلس است؛ به دلیل اینکه این طرح بار سیاسی دارد، در این زمینه قدری تردید دارند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمع‌آوری ۸۵ امضا در روز تهیه طرح در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: اگر آن روز طرح را نگه می‌داشتیم حتی تعداد امضاها به ۲۰۰ نفر نیز می‌رسید، چرا که زمینه در مجلس برای این طرح فراهم است.