کریمی‌قدوسی از پاسخ دو سؤال قانع نشد/ اتحادیه اروپا درخواست نمایندگی کرد و ما موافقت نکردیم

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: در ابتدای نشست امروز ذوالنوری گزارشی از بازدید برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی از فردو ارائه کرد و عنوان شد که اصل خبر تغییر و تحولات اساسی در فردو صورت گرفته واقعیت داشت، اگر چه مطابق برجام که باید سانتریفیوژها جمع می‌شدند؛ انجام شده بود.

وی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده در تحول اخیر تمامی زیرساخت‌ها از جمله ستون‌ها، بتن‌های کف و تمامی امکانات آن در حال جمع‌آوری است و حتی کابل‌های آن را هم جمع می‌کردند که برخلاف برجام است، چرا که بازگشت‌پذیری را سخت می‌کند. منتهی مسئولین معتقد بودند که اگر جمع نکنیم، آژانس دوباره علیه ایران جنجال‌آفرینی می‌کند و اگر بخواهیم بازگشت‌پذیری داشته باشیم، این زیرساخت‌ها به کار نمی‌آید بنابراین خلاف برجام انجام نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: ذوالنوری توضیح داد که در بازگشت‌پذیری باید همه این مراحل را مجدداً انجام دهیم، یعنی با جمع کردن سانتریفیوژها و سکّوها، مابقی امکانات و زیرساخت‌ها نیز باید به طور مجدد ایجاد شود؛ لازم به توضیح است که 26 دی در سالگرد اجرای برجام انجام تعهدات ایران از طرف آژانس راستی‌آزمایی می‌شود.

وی همچنین گفت: در ادامه جلسه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گزارشی از فعالیت‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات مصوب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را ارائه کرد؛ بر اساس این گزارش، کمیسیون امنیت 6 سند راهبردی تصویب کرده تا اسناد راهبردی امنیتی ارائه شود.

*5 درصد بودجه عمومی به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافت

نقوی تأکید کرد: بر اساس گزارش فلاحت‌پیشه، در حوزه‌های مختلف دفاعی، نظامی و انتظامی مصوبات قابل توجهی در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است؛ دیپلماسی دفاعی از جمله موضوعاتی بود که در برنامه ششم تصویب شد، همچنین در حوزه تقویت بنیه دفاعی 5 درصد بودجه عمومی به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافت، یکسان‌سازی حقوق و مزایای کارکنان نیروهای مسلح به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، حمایت از بسیجیان معسر و حاضر در عرصه‌های امنیتی و دفاعی نیز به تصویب رسید.

وی ادامه داد: همچنین با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی، انتقال زندان‌ها از کلانشهرها، تقویت بنیه‌های پدافند غیرعامل، انسداد مرزها با هدف مبارزه با قاچاق، رعایت فاصله سطح حقوقی و دستمزد کارکنان نیروهای مسلح با نیروهای کشوری بر اساس تبصره 3 ماده 17 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز در لایحه برنامه ششم توسعه لحاظ شد.

*ترکیب کمیته تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: همچنین با رأی اعضای کمیسیون، فلاحت‌پیشه، نجفی‌خوشرودی و برزگر برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه انتخابات شدند و اعضای کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها با ترکیب کریمی‌قدوسی، نادر قاضی‌پور، نقوی، حاجی‌دلیگانی، حسن نوروزی، ابطحی، جاسمی، ذوالنوری، محمد دهقان، ابوترابی و ناصری‌نژاد مشخص شد.

*ترکیب کمیته تحقیق و تفحص از پرونده‌های ایران و آمریکا

وی همچنین گفت: در ادامه جلسه اعضای هیأت تحقیق  و تفحص از پرونده‌های ایران و آمریکا به ترتیب فلاحت‌پیشه، نوریان، گودرزی، علوی، رحیمی، کواکبیان، پورمختار، نقوی‌حسینی، برزگر، مصری، سیده‌فاطمه حسینی، کوهکن، محمد دهقان، نادر قاضی‌پور و جبار کوچکی‌نژاد انتخاب شدند.

نقوی متذکر شد: دیگر مصوبه امروز کمیسیون عبارت بود از تشکیل جلسه مشترک کمیسیون با تعدادی از سفرای کشورهای اسلامی از جمله کشورهای فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، مصر، عمان، یمن و تونس که این جلسه مشترک روز سه‌شنبه هفته آینده ساعت 12:30 در محل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار می‌شود.

*کریمی‌قدوسی از پاسخ دو سؤال قانع نشد

وی با بیان اینکه ادامه جلسه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای بررسی سؤالات جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد پیش رفت، تصریح کرد: اولین سؤال این بود که چرا علت سفر 2 دیپلمات فرانسوی و انگلیسی به مرزهای غربی کشور و جاسوسی و عکسبرداری از مراکز نظامی در آن مناطق چه بوده است؟ که وزیر امور خارجه در پاسخ توضیح داد که سفر با مجوز و در چارچوب صورت گرفته بود و به لحاظ اجرایی؛ مطابق نظر دستگاه اطلاعاتی کشور هیچ تخلفی صورت نگرفته است که پس از توضیحات وزیر، کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع نشد.

نماینده ورامین در مجلس یادآور شد: کریمی‌قدوسی همچنین از وزیر خارجه سؤال کرد که دلیل تلاش وزارت امور خارجه برای عضویت در کنوانسیون پالرمو چیست؟ آیا عضویت در این کنوانسیون نیز در راستای تعهدات صورت گرفته در حاشیه برجام است؟ که وزیر پاسخ داد وزارت خارجه فقط پشتیبانی‌کننده عضویت ایران در کنواسیون پالرموست و وزارت کشور، اطلاعات و دادگستری طرف عضویت در این کنوانسیون بودند و عضویت در آن هم ربطی به برجام نداشت، البته عضویت در این کنوانسیون در سال 82 در وزارت خارجه به تصویب رسیده و مقررات آن در مجلس تصویب شده بود؛ آقای کریمی‌قدوسی باز هم از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع نشد.

نقوی گفت: سؤال سوم کریمی‌قدوسی عبارت بود از اینکه چرا مطالبات جنابعالی و فعالیت مشورتی معاونین وزارت خارجه در گروه‌های فضای مجازی صورت می‌پذیرد؟ ارسال مطالب با ایمیل و استفاده از فضای غیرایمن مجازی با چه توجیه امنیتی انجام می‌شود؟ وزیر خارجه توضیح داد که ما همیشه روی طبقه‌بندی اسناد و مطالعات تأکید داریم و حساس هم هستیم، بنابراین قطعاً در اینگونه مراودات همه مسائل و موارد امنیتی رعایت می‌شود، البته از زمان اعلام وزارت ارتباطات که اعلام شد نباید مراودات از طریق کانال‌های فضای مجازی صورت پذیرد، اینگونه مراودات متوقف و کنترل شد؛ کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر خارجه به این سؤال قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سؤال دیگر کریمی‌قدوسی اشاره و تصریح کرد: کریمی‌قدوسی پرسید چرا در اوج حوادث کشور سوریه، دیپلمات انقلابی ایران در سوریه را شبانه به تهران برمی‌گردانید بدون اینکه جایگزین مناسب ایشان هماهنگ و انتخاب شده باشد؟ که وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال توصیح داد که آقای شیبانی از دوستان ما و از سفرای فعال جمهوری اسلامی است و در 3 سال وزارت بنده ایشان سفیر بودند؛ او بیش از 3 سال سفیر بوده یعنی 5 سال که در اختیارات بنده هست ایشان سفیر بوده و ادامه آن مجوزهای خاص می‌خواهد و برای مجوز خاص اقدامی نشد، چون بنده چنین سیاستی ندارم که مجوز ویژه بگیریم و تاکنون یکبار هم چنین تقاضایی نداشتم، در مورد جایگزین هم به جهت حساسیت مأموریت مهم بررسی‌های لازم صورت گرفته و نیرو معرفی خواهد شد؛ کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر خارجه به این سؤال قانع شد.

وی ادامه داد: سؤال پنجم این نماینده این بود که بر اساس کدام سند از اسناد کلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌خواهیم به اتحادیه اروپا اجازه تأسیس دفتر در تهران را بدهیم؟ وزیر خارجه توضیح داد ما در اتحادیه اروپا نماینده رسمی داریم، بعد از برجام اتحادیه اروپا درخواست نمایندگی کرد که تاکنون موافقت نشده است، بنابراین سؤال موضوعیتی ندارد و کریمی‌قدوسی از پاسخ وزیر قانع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در پایان مقرر شد که جلسه مشترک کمیسیون و وزارت امور خارجه دوشنبه هفته آینده برای بررسی آخرین وضعیت برجام برگزار شود.