دولت روحانی رکورددار تاخیر ارائه برنامه توسعه/ برنامه ششم بعد از یک سال در صحن مجلس

گروه سیاسی- تاخیر دولت در ارائه برنامه پنچ ساله ششم توسعه کشور باعث شد تا سال جاری کشور بر اساس برنامه پنچ ساله توسعه پنجم اداره شود. به عبارت دیگر در دولت روحانی، کشور در سال جاری بدون برنامه جدید توسعه اداره شد.

 

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی رئیس جمهور روز یکشنبه 27 دی ماه سال گذشته هم لایحه بودجه سال 95 را به مجلس ارائه کرد و هم لایحه برنامه ششم توسعه را.

 

ارائه همزمان 2 لایحه مهم به مجلس و درحالی که تنها 2 ماه به پایان سال نمانده بود و از طرف دیگر انتخابات مجلس دهم هم پیش رو بود و در اسفند برگزار می شد و نمایندگان مشغول تبلیغات انتخاباتی بودند، بدان معنی بود که دولت تمایل نداشت تا لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس نهم مصوب شود.

درواقع دولت روحانی حاضر شد کشور حتی یک سال بدون برنامه توسعه جدید اداره شود اما این برنامه توسط مجلس نهم مصوب نشود

ضمن اینکه نمایندگان مجلس پس از بررسی برنامه ششم توسعه تاکید داشتند که این لایحه ارائه شده ناقص و تنها احکام اجرای برنامه ششم توسعه توسط دولت است.

مدت زمان اجرای برنامه پنجم توسعه سالهای 1390 تا پایان 1394 بود. اگر دولت می خواست برنامه ششم توسعه به موقع در مجلس مصوب و اجرایی شود این لایحه را باید حداکثر تا مهر 94 به مجلس ارائه می کرد چرا که تصویب آن در مجلس حداقل 2 ماه زمان می برد و از طرف دیگر مجلس از آذر هر سال مشغول بررسی لایحه بودجه می شود و فرصت برررسی لایحه توسعه در مجلس نبود.

دولت به هدف خود رسید وعمر مجلس نهم برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کفاف نکرد.

در نهایت نمایندگان در اسفند سال گذشته برنامه پنجم توسعه را تا پایان سال جاری تمدید کردند.

اما روحانی روز چهارم مرداد امسال در نامه رسمی، لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور که دارای ۳۵ ماده به همراه چند پیوست بوده را برای بررسی و تصویب به مجلس تقدیم کرده است.

این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی و آماده شد و از روز یکشنبه در دستور کار صحن مجلس قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس تصمیم دارند تا از روز یکشنبه در سه نوبت کاری صبح، بعدازظهر و شب لایحه برنامه ششم توسعه را در صحن مجلس مصوب کنند.

تصویب نهایی این لایحه در مجلس چند هفته وقت مجلس را می گیرد و بعد از آن نمایندگان به بررسی لایحه بودجه سال آینده می پردازند.

 

علیرضا تهرانی