قطعاً بهتر می توانستیم مذاکره کنیم

 رئیس سازمان انرژی اتمی شب گذشته در برنامه «بدون تعارف» سیما تاکید کرد:  در آژانس بین المللی انرژی اتمی اگر پشتوانه ای قوی نداشته باشید آنها برای شما « تَره هم خُرد نمی کنند».

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران البته برای بیان مواضع اصولی خود در آژانس با هیچ کس رودربایستی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بدعهدی امریکا و تمدید تحریم های ۱۰ ساله ضد ایران هم گفت: دقیقاً یک ماه پس از عملیاتی شدن برجام در مصاحبه با یک روزنامه عربی گفتم که طرف غربی در مسائل تحریم و موضوع بانکی هنوز وعده های خود را عملیاتی نکرده است؛ این موضوع از آن جهت بود که می دیدیم امریکایی ها در حال دبه کردن هستند.

صالحی تصریح کرد: در آن مصاحبه گفتم که برخی بانک های بزرگ هنوز کاملاً با ما همکاری نمی کنند اتفاقاً با احتیاط هم گفته بودم در صورتی که باید می گفتم «کل بانک های بزرگ خارجی هیچ همکاری تا حالا با ما نکرده اند. »

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما امروز به وضوح می بینیم که امریکایی ها در موضوع برجام دبه کرده اند آن هم دبه های زیاد.

صالحی افزود: ما باید در مذاکرات مطالبه گر باشیم و نمی توانیم در اینگونه مذاکرات حساس بگوییم «همه چیز عالی بود» و یک تشکر هم از طرف مقابل بکنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره حرکت فناوری هسته ای در حال حاضر گفت: من مسئول فنی مذاکرات بوده و هستم و الحمدلله در شرایط کنونی کارها به خوبی پیش می رود اما در بحث تحریم، مشکل پیدا کرده ایم و طرف مقابل ما در ۱+۵ آن تعهدی را که ملتزم شده بود انجام نمی دهد.

صالحی افزود: در شرایط کنونی و در مسائل هسته ای و پیشبرد آن، «پُل پشت سرمان خراب نیست» و به گونه ای می توانیم به شرایط قبل بازگردیم که طرف مقابل غافل گیر شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تحریم های کنونی و تفسیرهای مختلفی که از تعهدات طرفین در طول مذاکرات می شود، گفت: با این تجربه ای که الان داریم و با توجه به تحریم های کنونی امریکا و بدعهدی آنها قطعاً بهتر می توانستیم مذاکره کنیم.

صالحی افزود: «یکی از اقداماتی که باید جدی تر گرفته می شد شیوه نگارش برجام است» تا هیچ جایی برای تفسیر و ابهام باقی نماند.