واکنش تند و عجیب ترامپ به توقیف زیردریایی آمریکایی

در ادامه اظهارنظرهای رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه چین، این بار او به خبر توقیف یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی توسط چین واکنشی تند نشان داده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز گذشته گفت که چین یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را در «دریای جنوبی چین» توقیف کرده است. 

مقام پنتاگون مدعی شده این زیردریایی تجسسی مأموریت جمع‌آوری اطلاعات علمی در این آبهای بین‌المللی را داشته است.

جف دیویس سخنگوی پنتاگون هم تاکید کرد که واشنگتن پس از این اتفاق رسماً از چین درخواست کرد که این زیردریایی بدون سرنشین را بازگرداند.

حالا امروز شنبه رئیس جمهور منتخب آمریکا که تا اول بهمن با برگزاری مراسم تحلیف، کار خود را به عنوان جانشین باراک اوباما آغاز میکند، به این خبر واکنش نشان داده است.

دونالد ترامپ در توئیتر شخصی خود نوشت: «چین یک (زیردریایی) بدون سرنشین تحقیقاتی آمریکا را در آبهای بین المللی می دزدد- آن را از آب بیرون کشیده و در اقدامی بی سابقه، ان را با خودش به چین می برد».

این اظهارنظر تازه او در حالی مطرح شده که ترامپ اخیرا به دنبال گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور تایوان، درباره لزوم متعهد ماندن آمریکا به سیاست «چین واحد» تردید ایجاد کرده است.

سیاست چین واحد، سیاستی است که در آن آمریکا از سال 1979 خود را متعهد دانسته که تایوان را بخشی از سرزمین چین بداند و بر همین اساس گفتگو یا تماس جداگانه و دوجانبه با مقامات این منطقه نداشته باشد.