تشریح ماجرای برنامه ششم از ارائه لایحه تا نظر رهبر انقلاب

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه پارلمان) در اخطار و تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده 18 آیین ‌نامه که سوگند هیات رئیسه برای رعایت آیین‌نامه و بی‌طرفی در اجرای آن را یادآور می‌‌شود، اظهار داشت: ما پیش از این گفتیم آقای رئیس بروید با دولت بنشینید تا چیزی را تصویب کنیم که انسجام داشته باشد‌، دولت صراحتا می‌گوید این برنامه قابلیت اجرایی ندارد.

وی افزود: کلیات لایحه برنامه ششم با 152 رای نمایندگان به تصویب رسید که تعداد آرای کمی بود وقتی می‌توانیم این لایحه را به کمیسیون بودجه برگردانیم،‌ به طریق اولی باید این کار را انجام دهیم.

کواکبیان ادامه داد: آقای لاریجانی!‌ شما صبح و ظهر در سخنان غیرعلنی و در اواسط صحبت‌های آقای نوبخت مسائلی را مطرح کردید تا نمایندگان به کلیات رای دهند، امروز شما هر طوری دوست دارید رای‌گیری می‌کنید در حالی که اگر این برنامه اجرایی نشود مردم می‌گویند شما نمایندگان چگونه در مجلس بودید و این برنامه که قابلیت اجرایی نداشت را به تصویب رساندید.

وی در پایان تاکید کرد: موادی از برنامه ششم که قابلیت اجرایی ندارند یا با اصول قانون اساسی یا سیاست‌های کلی نظام در مغایرت هستند را باید رد کنید.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر نماینده تهران گفت: اگر کلیات بودجه تصویب نشود ، طبق آیین‌نامه می توانیم آن را به کمیسیون تلفیق بازگردانیم اما این موضوع در مورد قوانین برنامه صدق نمی‌کند، آقای کواکبیان! شما که اهل حکمت هستید، متن درباره برنامه‌های 5 ساله اینگونه نمی‌گوید که می‌تواند به کمیسیون باز گردد فلذا ما راه حلی جز تصویب کلیات نداشتیم از طرفی 61 درصد نمایندگان مجلس به کلیات لایحه برنامه ششم رای دادند که رقم کوچک نیست و بنده این اقدام نمایندگان را هوشمندی مجلس می‌دانم که به جای ایجاد عبیسه برای کشور، راه را باز کردند.

وی افزود: اگر موادی در لایحه برنامه ششم خلاف قانون اساسی یا اصول سیاست‌های کلی باشد، پیشنهاد دهید تا آنها را به کمیسیون تلفیق ارجاع دهیم،‌ قبول دارم برخی از مواد برنامه ششم دارای مشکلاتی است، مقرر شده مواردی که خلاف سیاست‌های کلی است را اصلاح کنیم، تا آنجا که ممکن است دولت و مجلس باید در تدوین برنامه با یکدیگر همفکر باشند و بنده این موضوع را قبول دارم.

لاریجانی ادامه داد: قرار بود مجلس نهم لایحه برنامه ششم را به تصویب برساند اما خود شما نامه دادید که این برنامه در مجلس دهم مورد رسیدگی قرار گیرد و ما هم قبول کردیم، تاخیر در رسیدگی به برنامه ششم به دلیل تغییر مجلس بود، خود شما گفتید لایحه تقدیمی دولت برنامه نیست و فقط چند عدد حکم بود، اگر چند اقتصاددان بیایند و لایحه تقدیمی دولت به عنوان برنامه ششم توسعه را بررسی کنند و نظر دهند، آن وقت شما متوجه می‌شوید که لایحه تقدیمی دولت برنامه نبود.

لاریجانی تاکید کرد: سیاست‌های کلی برای برنامه ششم ابلاغ شده بود اما دولت لایحه جدیدی را برای برنامه ششم تقدیم مجلس نکرد،‌چه کاری انجام می‌دادیم، تذکراتی هم به دولت داده شد که باید لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس کند، بنده خودم با آقای روحانی رئیس جمهور و آقای عارف در این زمینه صحبت کردم البته ترمیمکی انجام دادند و جداولی را اصلاح کردند، بنده این موضوع را رد نمی‌کنم ولی باز هم آن لایحه هیبت برنامه ششم را نداشت. در نتیجه کار به مقام معظم رهبری کشید و نظر ایشان هم این بود که دولت باید لایحه بدهد اما ندادند، چه کار باید می‌کردیم؟

رئیس مجلس تاکید کرد: آیا ما باید کشور را بدون برنامه می‌گذاشتیم یا لایحه را تدوین می‌کردیم؟ اولویت این بود دولت لایحه بدهد اما نکردند چه کنیم؟ باید تلاش کنیم افکارمان به یکدیگر نزدیک‌تر شود،‌مجلس شورای اسلامی خیرخواهانه و عاقلانه در این مسیر حرکت کرد تا کشور بدون برنامه باقی نماند، بنده هم معتقدم هماهنگی با دولت حتما خوب است، جایی که مشکل وجود دارد، دولت نظرش را به ما بگوید آن را مدنظر قرار می‌دهیم.