بازتاب جهانی سفر نماینده پوتین به ایران

سفر الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران انعکاس گسترده ای در رسانه های جهانی داشته و برخی از گسترش بی سابقه تماس های تهران و مسکو سخن به میان آورده اند.

 

در همین راستا پایگاه رادیو فرانسه (rfi) با انتشار گزارشی تحت عنوان "افزایش بی‌سابقه تماس‌های تهران و مسکو؛ نماینده پوتین برای دومین بار به ایران رفت" به انعکاس این سفر پرداخته است.

 

در این گزارش آمده است: «الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه، روز یکشنبه 18 دسامبر، برای دومین بار طی دو هفته گذشته، به ایران سفر و با برخی مقامات سیاسی و نظامی ایران گفت‌وگو کرد.

 

این درحالی است که اتفاقات مهم دیگری نیز در روزهای اخیر رخ داده و خبرگزاری‌های ایران به نقل از خبرگزاری روسی تاس خبر دادند که قرار است حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ماه ژانویه آینده به مسکو سفر کند. همچنین تاریخ دیدار وزرای امورخارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه به جلو افتاده است.

 

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که نماینده پوتین در سفر از قبل اعلام نشده‌اش به تهران، موضع مسکو، متحد رژیم بشار اسد، را مبنی بر "افزایش همکاری نظامی، امنیتی و سیاسی در سوریه" به اطلاع مقامات ایران رساند.»

 

پایگاه انگلیسی دیلی میل (Daily Mail) نیز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه ضمن سفری از پیش اعلام نشده به تهران با مقامات ارشد ایرانی دیدار کرد تا در رابطه با درگیری های سوریه گفتگو کنند.

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفتگو با الکساندر لاورنتیف عنوان کرد: "دستاوردهای ارزشمند ارتش سوریه در آزادسازی شهر استراتژیک حلب حاصل ابتکار عمل ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت -حزب الله لبنان- بود. آزادسازی حلب موجب شد که بار دیگر سیاست‌های غرب و حامیان منطقه‌ای آنان در ایجاد و پشتیبانی از تروریسم و دفاع همه‌جانبه سیاسی، رسانه‌ای و نظامی از عناصر شکست‌خورده تکفیری در معرض نگاه و قضاوت افکار عمومی جهانی قرار گیرد."»

 

در ادامه این گزارش آمده است: «لاورنتیف همچنین با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران نیز دیدار کرد. مقامات ایران و روسیه در این جلسات خواستار افزایش همکاری ها میان سوریه و متحدانش، ایران و روسیه شدند.»