سیاسیون حق مصادره حماسه ۹ دی را ندارند

علی محمد نائینی با حضور در خبرگزاری مهر به تشریح برنامه های ستاد گرامیداشت حماسه ۹ دی ماه پرداخت.
وی با اشاره به انتخابات سال ۸۸ تصریح کرد: انتخابات دهم ریاست جمهوری با حضور ۸۵ درصدی مردم برگزار شد، مشارکتی که فقط می توان آن را با رفراندوم ۱۲ فرودین ۱۳۵۸ مقایسه کرد، اما متاسفانه عده ای به جای خضوع و پاسداری از آرای مردم، انتخابات را به چالش کشیدند و دشمنان انقلاب از این فرصت استفاده کردند و درصدد برآمدند تا پروژه انقلاب رنگین را در ایران دنبال و اجرایی کنند.
وی در ادامه به جایگاه ولی فقیه در نظام اسلامی اشاره کرد و با تاکید براینکه ایران گرجستان نیست که انقلاب رنگین در آن محقق شود افزود: وقتی فتننه ۸۸ شکل گرفت فتنه گران کماکان به دنبال تحقق برنامه ها و اهداف خود بودند تا اینکه در ۶ دی ماه ۸۸(روز عاشورای حسینی) به مقدسات و ارزش های دینی مردم توهین کردند و این توهین و هتک حرمت با واکنش شدید مردم روبه شد و حماسه عظیم ۹ دی رقم خورد.

۹ دی ۱۳۸۸ روز نمایش بیداری مردم بود

نائینی با اشاره به اینکه مردم در ۹ دی ۱۳۸۸باردیگر وفاداری خود به انقلاب و ارز شهای اسلامی را به اثبات رساندند خاطرنشان کرد: ۹ دی نشان داد حرکت انقلاب مبتنی بر حرکت مردم تنظیم شده است و این مردم هستند که این حرکت های خودجوش و فراگیر را در سراسر کشور ایجاد می کنند از این رو ۹ دی ماه روز نمایش بیداری و عظت مردم ایران بود.
رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت حماسه ۹ دی ماه افزود: البته مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف به اهمیت حماسه ۹ دی ماه اشاره کردند چرا که حقیقتا این حماسه عظیم در تاریخ انقلاب ماندگار شد. حرکت مردم، حرکتی فوق العاده بود به طوری که رسانه های غربی نیز نتوانستند به تحلیل و تفسیر حماسه ۹ عظیم دی ماه ۸۸ بپردازند.
وی تصریح کرد: با تحرکات فتنه گران بویژه بعد از هتک حرمت به عاشورای امام حسین(ع) مردم به این نتیجه رسیدند که هویت انقلاب آنها در معرض خطر قرار گرفته و نیاز بود تا مواضع خود را بصورت آشکار اعلام کنند از این رو ۹ دی رقم خورد.

۹ دی متعلق به ملت ایران است

نائینی با بیان اینکه ملت ایران از گذرگاه سختی به نام فتنه عبور کرده است، گفت: ۹ دی متعلق به ملت ایران است چرا که آنها این حماسه پرشکوه را مدیریت کردند و این اقدام حرکتی آگاهانه وهمراه با بصیریت بود.
وی افزود: از این رو مهمترین مسئله باید پاسداری از حماسه ۹ دی ماه باشد، این حماسه پاسخ محکم مردم به ناهنجاری های بود که از ۲۳ خرداد آغاز شد و تا ۶ دی ماه نیز ادامه یافت، البته در این مدت مردم با دقت رویدادها را رصد می کردند و هرگاه احساس می کردند که باید واکنش نشان دهند در صحنه حاضر می شدند.

۹دی برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی است

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت حماسه ۹ دی، حماسه ۹ دی را برگرفته از گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: در تاریخ انقلاب اسلامی حوادثی مشابه ۹ دی داریم که می توان به حماسه ۲۳ تیر ۷۸، عاشورای ۵۷ و ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اشاره کرد.
تاکید بر جایگاه ملت و ولایت یکی دیگر از مطالبی بود که از سوی رئیس ستاد مرکزی حماسه ۹ دی ماه مطرح شد، نائینی با بیان اینکه ولایت و ملت به عنوان دو رکن اساسی نظام اسلامی شناخته می شوند، افزود: ۹ دی ماه به معنای واقعی کلمه حمایت مردم از ولایت فقیه بود و همه کسانی که در انتخابات شرکت کرده بودند و فارغ از عقبه های سیاسی در حمایت از ولایت وارد صحنه شدند.
به گفته نائینی ۹ دی چالشی بین آنچه مردم می گفتند و آنچه که فتنه گران می گفتند بود، جنبه داخلی این حماسه قانون ستیزی و مقابله با رای مردم و به جای آنها تصمیم گرفتن بود، پیام ۹ دی تمکین در برابر مردم و برخورد با جریان فتنه بود.

احزاب حق مصاره ۹ دی را ندارند

نائینی همچنین خطاب به احزاب و تشکل های سیاسی گفت: احزاب نمی توانند ۹ دی را برای تشکل متبوع خود مصادره کنند، ۹ دی را مردم رقم زدند و ۹ دی انقلاب را تقویت کرد و همه مردم در خلق این حماسه شریک بودند بنابراین نباید احزاب تشکل ها و رجال سیاسی آن را برای خود مصادره کنند.
وی گفت: آنچه ۹ دی را با سایر مناسبت های دیگر متفاوت کرده است، عکس العمل به موقع مردم بود، زیرا در زمان فتنه فضا غبار آلود بود و دشمن از این فضا سوء استفاده کرد اما با این وجود مردم با بصیرتی که در پیش گرفتند از فتنه عبور کردند و ۹ دی را خلق کردند.
رئیس ستاد گرامیداشت حماسه ۹ دی به بازخوانی فتنه ۸۸ پرداخت و با بیان اینکه فتنه گران با عملیات روانی در صدد بودند باورهای مردم را به سوی خود جذب کنند، خاطرنشان کرد: اما زمانی که ضمیر درونی آنها برای مردم آشکار شد با واکنش شدید ملت مواجه شدند.

وی افزود: ۹ دی به عنوان یکی از روزهای با شکوه انقلاب اسلامی شناخته می شود. از این رو ستاد گرامیداشت حماسه ۹ دی در صدد است که از حماسه با شکوه مردم در ۹ دی پاسداری کند و این روز را گرامی بدارد.

حماسه ۹ دی یک بسیج اجتماعی فراگیر بود

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه ۹ دی با تاکید بر اینکه حضور مردم در حماسه نهم دی یک بسیج اجتماعی فراگیر بود گفت: مبدا حرکت مساجد و خواستگاه‌هایی بود که انقلاب از آن آغاز و شکل گرفته شد؛ مردم در ۹ دی نشان دادند که محور قدرت در جمهوری اسلامی ایران مردم هستند.
وی همچنین به سیاست‌ها و رویکردهای ستاد بزرگداشت ۹ دی اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به لایه‌های عمیق پیدایش و ظهور حماسه ۹ دی، تاکید بر رویکرد تبیین و پرهیز از سطحی‌نگری، تحلیل و تبیین ابعاد و حوزه‌های تاثیر و پیامدهای حماسه ۹ دی در داخل و خارج با تاکید بر رویکرد بهره‌مندی از این مولفه قدرت ملی برای مدیریت آینده انقلاب اسلامی از جمله این سیاست‌ها است.
برنامه های کوتاه مدت ستاد بزرگداشت ۹ دی ماه

وی در ادامه به برنامه‌های کوتاه مدت ستاد بزرگداشت ۹ دی اشاره کرد و افزود: فعال سازی دبیرخانه ستاد ۹ دی، تشکیل ستاد ۹ دی با شرکت نهادها و سازمان‌های موثر، شناسایی ظرفیت‌های مردمی و خودجوش به ویژه در حوزه‌های هنری، فضای مجازی، رسانه با رویکرد حمایت از تولیدات خودجوش انقلابی از اهداف این ستاد به شمار می‌روند.
نائینی همچنین به تبادل نظر با نخبگان، کارشناسان علمی - فکری در مورد چگونگی ماندگاری حماسه ۹ دی و همچنین راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی و سایت ویژه ستاد نیز اشاره کرد.
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه ۹ دی در ادامه سخنانش به جشنواره‌های هنری، ‌ادبی و اقدامات فراوانی که در خصوص جنگ نرم و حماسه نهم دی انجام شده، اشاره و اضافه کرد: این ستاد تصمیم دارد این ظرفیت‌ها را شناسایی و به اندازه توانایی آنها افرادی که از جنس ۹ دی هستند، مورد حمایت قرار دهد.

عملکرد قابل قبول رسانه ها در تشریح پیام ۹ دی

نائینی در ادامه با اشاره به عملکرد رسانه ها افزود: تا کنون رسانه ها در تبیین و تشریح اهداف ۹ دی به خوبی عمل کرده اند و بعنوان رئیس ستاد ۹ دی باید از خبرگزاری مهر تشکر کنم حقیقتا این رسانه در تشریح اهداف این حماسه عملکرد قابل قبولی داشت و کماکان این رویکرد را دنبال می کند.
وی از تعامل ستاد حماسه ۹ دی با رسانه ها خبر داد و گفت: بنا داریم امسال گفتگوهایی را با رسانه ها انجام دهیم.

در ۹ دی امسال تجمعی برگزار نمی شود

رئیس ستاد گرامی داشت حماسه ۹ دی افزود: بنا نداریم در ۹ دی امسال تجمع یا راهپیمایی را برگزار کنیم اما با ارائه برنامه ها فعالیت های خود را در پاسداری از حماسه ۹ دی ادامه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: حماسه ۹ دی یک حرکت نهضتی و فراگیر با ابتکار عمل ملت ایران بود.

برخی تحلیل ها در مورد حماسه ۹ دی ماه ناقص است

نائینی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله در بزرگداشت ۹ دی تبیین درست آن است گفت: بازشناسی درست حماسه ۹ دی بسیار اهمیت دارد چرا که برخی تحلیل ها در مورد این حماسه ناقص است و تنها جنبه های کمی از آن معرفی می کنند.

ستاد گرامیداشت حماسه ۹ دی با تشکل‌های دانشجویی نشست برگزار می‌کند

رئیس ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی با بیان اینکه در راستای تبیین بیشتر حماسه ۹ دی جلسات ویژه ای با تشکل های دانشجویی برگزار خواهد شد، گفت: در نظر داریم در ایام منتهی به حماسه ۹ دی نشست های تحلیلی و تبیینی در دانشگاهها با حضور صاحب نظران و اندیشمندان در خصوص ابعاد این حماسه برگزار کنیم.
نائینی همچنین با اشاره به برنامه های این ستاد برای قشر دانشجو افزود: دانشجویان به تعبیر رهبر معظم انقلاب، افسران جنگ نرم هستند و مشاهده کردیم که در جریان فتنه ۸۸ نقش زیادی در تبیین اهداف فتنه گران داشتند و در همین زمینه حرکت های خودجوش و ابتکاری زیادی انجام دادند.

آمادگی ستاد ۹ دی برای ارائه تولیدات هنری

نائینی همچنین اعلام کرد: ستاد گرامی داشت حماسه ۹ دی از ارائه تولیدات هنری برای نشان دادن این حماسه استقبال می کند به همین دلیل هنرمندان می توانند نظرات و دیدگاه های خود را به ستاد ارائه دهند و ما در اسرع وقت آنها را بررسی می کنیم. رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت ۹ دی در عین حال گفت: ستاد بزرگداشت ۹ دی با این نگاه شکل گرفت که همه نخبگان و کسانی که توانایی دارند را به همکاری دعوت می‌کند.
وی گفت: در هشت سال جنگ سخت قلههایی داشتیم و در هشت ماه جنگ نرم، ۹ دی قله بود.