روایت روزنامه فیگارو از نقش سردار سلیمانی در حلب

فرانسوا ایسبورگ، مشاور مخصوص رئیس بنیاد تحقیقات استراتژیک (اف‌ار.اس) در فرانسه در مصاحبه با «لاکرا» از بحران سوریه و تاثیرات منطقه‌ای آن و نقش ایران و روسیه در معادلات جنگ سخن گفت.

وی گفت: کشورهای غربی هزینه مضاعف اشتباه تحلیل و رفتارشان را می‌پردازند. اکثر آنان در 2011 فکر می‌کردند که بشار اسد سریعا سقوط خواهد کرد.

وی می‌افزاید: فاتحان استراتژیک این بحران، ایران و روسیه‌اند. روسیه به لطف مداخله نظامی‌ای محدود- با کمتر از پنج هزار نیروی مستقر در سوریه- نشان داد که قدرتی جهانی و اجتناب‌ناپذیر در منطقه است. اهدافی که مسکو برای خود تعیین کرده بود، یعنی جلوگیری از سقوط رژیم سوریه و تحمیل خود به مناسبات منطقه، امروز دست‌یافتنی به نظر می‌رسند.

ایسبورگ گفت: تهران به لحاظ استراتژیک به اهدافش که شامل حفظ خط ارتباط و پیوند با حزب‌الله لبنان تا مدیترانه بود، دست یافته. به واسطه نقشی که پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی شیعی در خاک سوریه و عراق بازی کردند، اکنون حضور ایران در منطقه ضروری و اجتناب‌ناپذیر شده است.

نقشه غایی و آرایش نهایی سیاسی چیزی نیست که همین فردا مشخص شود، اما کاملا محتمل است که ماجرا آن‌طور که مطلوب ایرانی‌ها یا روس‌ها است ختم شود.

در همین حال روزنامه فیگارو، ماجرای حلب را پیروزی ایران دانست و نوشت: گرچه بمباران‌های هوایی روس موفق شد که شورشیان را به محاصره درآورد و راه‌های پشت سرشان را ببندد، ولی در جنگ زمینی، این نیروهای شیعی تحت رهبری ایران بودند که از سراسر جهان اسلام تجمع کرده و با دیدن آموزش‌های نظامی توسط سپاه پاسداران و مسلح به سلاح‌های جنگی، دست به حمله نظامی زدند.

گرچه حضور نظامی ایران در حلب وزن زیادی ندارد، ولی این نیروها توانایی تهاجمی زیادی داشتند و حملات شدیدی علیه شورشیان را به سرانجام رسانیدند.

فیگارو شرح می‌دهد که چگونه سپاه قدس به رهبری سردار قاسم سلیمانی شیعیان لبنان و عراق را جمع‌آوری کرده و تعلیم داده است و اینک در حلب از آنها بهره‌برداری می‌کند. فیگارو نتیجه می‌گیرد که این حضور نظامی به ایران امکان داده است که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در سوریه نیز نقش برجسته‌ای برعهده داشته باشد.