توافق هسته ای یک توافق سیاسی میان دیپلمات‌ها است!

دونالد ترامپ در 14 دسامبر 2016 به صورت رسمی اعلام کرد که ریک پری، فرماندار سابق تگزاس، را به عنوان وزیر جدید انرژی معرفی خواهد کرد.

ریک پری از دسامبر 2000 تا ژانویه 2015 به عنوان چهل و هفتمین فرماندار ایالت تگزاس فعالیت کرد. وی پس از اینکه جرج دبیلیو بوش در سال 2000 برای پست ریاست‌جمهوری از فرمانداری تگزاس کناره گرفت به این سمت انتخاب شد. پری طولانی‌ترین مدت  فرمانداری تگزاس را در تاریخ این ایالت در اختیار داشته است.

وزیری که می‌خواست وزارتش را منحل کند

پری در انتخابات سال 2012 ریاست‌جمهوری در رقابت‌های درون‌حزبی شرکت کرد. اگرچه در ابتدا نظرسنجی‌ها حاکی از موفقیت وی بودند اما عملکرد ضعیف وی در روزهای آتی منجر به سقوط کمپین انتخاباتی‌اش شدند. پری در مناظرات بسیار ضعیف ظاهر شد. وی در یکی از مناظرات اعلام کرد که در صورت انتخاب به عنوان ریاست‌جمهوری سه سازمان فدرال‌ را حذف خواهد کرد اما تنها توانست دو نهاد را نام ببرد. بعدها مشخص شد سومین سازمانی که وی می‌خواست منحل کند وزارت انرژی بود، وزارتی که اکنون عهده‌دار ریاستش می‌شود.

 

در سال 2015 نیز پری اعلام کرد که در انتخابات 2016 نامزد خواهد شد. اما در 11 سپتامبر 2015، پس از نتایج ضعیف در نظرسنجی‌ها، کناره‌گیری کرده و تبدیل به اولین کاندیدای جدی شد که انصراف خود را اعلام می‌کرد. کمپین پری در هفته های منتهی به خروج از انتخابات  در وضعیت بسیار نامساعدی قرار داشته و چهار برابر بیش از کمک‌های جمع‌آوری شده، هزینه کرده بود.

پری در 25 ژانویه 2016، از تد کروز، سناتور تگزاس، برای ریاست‌جمهوری حمایت کرد. در 5 می 2016، پس از پایان کمپین تد کروز، پری اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری از دونالد ترامپ حمایت خواهد کرد.

بیانیه ریک پری به مناسبت توافق هسته‌ای ایران 14 جولای 2015

ارنست مونیز، وزیر انرژی کنونی آمریکا، نقشی تأثیرگذار در دستیابی به توافق هسته‌ای ایران داشت. وی و علی‌اکبر صالحی،‌ رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران، مسئولیت مذاکرات فنی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان را بر عهده داشتند و در نهایت این دو تن بودند که چراغ سبز فنی توافق را روشن کردند. اما بر خلاف مونیز، جانشینش پری از مخالفان توافق هسته‌ای بوده و در این حوزه با بسیاری از اعضای دیگر کابینه آتی ترامپ هم‌عقیده است. وی در گذشته بارها مخالفت خود را اعلام کرده و خواهان تجدیدنظر در توافق هسته‌ای شده است.

ریک پری، پس از توافق هسته‌ای ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تصمیم رئیس‌جمهور اوباما برای امضای توافق هسته‌ای با ایران یکی از مخرب‌ترین تصمیمات سیاست خارجی در دوران زندگی من بود. طی دهه‌های آتی، جهان مجبور خواهد بود با پیامدهای این توافق که در حقیقت ساخت سلاح هسته‌ای را برای ایران راحت‌تر کرده است، دست و پنجه نرم کند.»

 

وی در ادامه می‌گوید «و کلینتون، که نقش مهمی در آغاز این مذاکرات با ایران داشته، باید مردم آمریکا را توجیه کند که چرا از اجازه به یک کشور حامی تروریسم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.»

«این توافق یک پیمان بین‌المللی الزام‌آور نیست، بلکه یک توافق سیاسی میان دیپلمات‌ها است. من از کنگره می‌خواهم که 60 روز آتی بازبینی را بسیار جدی بگیرد. من هر آنچه در قدرم است را به کار خواهم گرفت، شامل ارتباط با سناتورهای دموکرات، تا با این توافق مخالفت شود.»

«به عنوان رئیس‌جمهور، یکی از اولین کارهای من این خواهد بود که این توافق را به صورت کامل باطل سازم. دستور خواهم داد تعهدات ایران در توافق بازبینی شده و حمایت مداوم ایران از تروریسم در دوران اجرای این توافق ارزیابی شود. من اطمینان حاصل خواهم کرد که تحریم تسلیحاتی - بالاخص تحریم موشک‌های بالستیک - تا زمانی که ایران نشان دهد می‌خواهد به عنوان نیروی باثبات‌کننده در منطقه عمل کند، به قوت خود باقی خواهد ماند.»

مخالفت با برجام در سخنرانی در مجمع رشد اقتصادی در اورلاندو: 2 ژوئن 2015

پری در یکی از سخنرانی‌های خود در اورالندو بار دیگر از اوباما به دلیل دستیابی به توافق برجام با ایران انتقاد کرده و تأکید کرد: «واضح است یکی از اولین کارهایی که خواهم کرد، باطل ساختن هر نوع توافقی است که رئیس‌جمهور [اوباما] با ایران خواهد داشت.»

 

سخنرانی 3 مارس 2015

پری ضمن انتقاد از اوباما به دلیل تضعیف اسرائیل و حمله لفظی علنی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: «ظاهرا همه اینها به ایران و اینکه او [اوباما] می‌خواهد با ایران توافق کند، بازمی‌گردد. وی مایل است عملا همه چیز را برای دستیابی به این توافق معامله کند. این توافق هر کشور دیگری را دچار خطر می‌کند.»