این دولت پایگاه اجتماعی قرض کرده است

گروه سیاسی- در طول چهار سال اخیر نقدهای بسیاری به دولت در موضوعات مختلف وارد شده که مهمترین بخش آن مشکلات اقتصادی است، روحانی که نتوانسته به وعده های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند از همان ابتدا هم بیشتر قشر روشنفکر مآب ها و سرمایه داران طرفدار او بودند.

به گزارش افکارنیوز، سیاست خارجی روحانی و مذاکره و دیپلماسی لبخند نیز این سطح جامعه را بیشتر خشنود ساخت اما عموم مردم جامعه که بیشترین فشار اقتصادی را تحمل می کنند روز به روز فاصله شان با دولت بیشتر شد و پس از افشای فیش های حقوق نجومی برخی مدیران دولت این فاصله بیشتر از همیشه شد .

این در حالی است که گفت می شود یکی از اعضای اصلاح طلبان از سوی یکی از سران فتنه مامور شده تا مطالعه ای جامعه شناسانه درباره نقاط ضعف دولت آقای روحانی انجام دهد که ظاهرا هزینه های این پروژه بیش از چند صد میلیون تومان بوده است .

خلاصه این تحقیقات نکات قابل توجهی دارد و نشان می دهد اصلاح طلبان نیز به این نتیجه رسیده اند که جایگاه اجتماعی دولت آقای روحانی با آنچه اطرافیان و طرفداران دولت می گویند متفاوت است.

در این تحقیقات آمده که آقای روحانی دارای پایگاه اجتماعی مشخص در هیچ کدام از طبقات اجتماعی نیست و عمدتا به پایگاه جریان اصلاحات متکی است و با گذشت 4 سال هنوز دولت آقای روحانی نتوانسته پایگاه اجتماعی اختصاصی برای خود ایجاد کند.

این موضوع نشان می دهد آقای روحانی که شعار اعتدال را در انتخابات مطرح کرد نتوانسته چارچوب های این گفتمان را مشخص کند و به همین دلیل زمانی که گفتمانی به شکل درستی ایجاد نشود قاعدتا نمی توان توقع ایجاد طبقه اجتماعی خاص را در غالب این گفتمان داشت.

دومین موضوع در این گزارش و تحقیقات اینبوده که روحانی میان اقشار روشنفکر و دوم خردادی از مقبولیت برخوردار است و بخشی از این طبقه اجتماعی از وی حمایت می کنند که عمده ترین دلیل این حمایت ها موضوع برجام و توافق با آمریکا است.

اینکه دولت یازدهم مورد نظر روشنفکرها و بخشی از اصلاح طلبان است موضوعی مشخص است زیرا یکی از آمال و آرزوهای این قشر در طول زیست خود این بوده بتوانند با آمریکایی ها سر یک میز بنشینند و دولت روحانی در این موضوع گامی را برداشت که انها فکرش را هم نمی کردند، همین موضوع همچنین انتقادات جدی را به دولت از سوی قشر متدین وارد ساخت.

سومین موضوعی که در این تحقیق به آن دست پیدا کرده اند این است که آقای روحانی مشکلات اقتصادی کشور را عمیق تر کرده و مردم دولت را مقصر مشکلات اقتصادی می دانند.

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که رکود در وضعیت فریز به سر می برد و فضای کسب و کار در کشور به شدت ضعیف شده و درآمدها کاهش پیدا کرده است، بر خلاف قول دولتی ها مبنی بر اینکه برجام امضا شود مشکلات حل می شود اما امضای برجام نتوانست مشکلات اقتصادی را حل کند و امروز تئوریسین های دولت یازدهم سر در گم هستند که پاسخ مطالبات اقتصادی به حق مردم را چگونه باید بدهند.

مردم مقصر اصلی مشکلات اقتصادی را دولت می دانند زیرا بسیاری از وعده های دولت در این زمینه تحقق پیدا نکرده است، هر چند مقام معظم رهبری بارها به موضوع تکیه به ظرفیت داخلی و اقتصاد مقاومتی داشته و دارند اما دولتی ها در اقتصاد مقاومتی آنطور که باید عمل می کردند نکردند و از سوی دیگر فیش های حقوقی مدیران که با رقم های نجومی بود بی اعتمادی مردم را به دولت بیشتر کرد.

نکته بعدی که این فرد اصلاح طلب در تحقیقات خود آورده این است که سرمایه اجتماعی و انسجام حامیان آقای روحانی به شدت وابسته به شبکه های اجتماعی است و رفتار شبکه شده در بین حامیان وی همانطور که فرصتی برای او است می تواند تهدیدی برای وی قلمداد شود مانند داستان فیش های نجومی .

دولت در طول این بیش از سه سال از عمر خود سعی کرد از ظرفیت فضای مجازی و نرم افزارهایی همچون تلگرام استفاده کند و گروهها و کانال های طرفدار دولت همزمان موضوعات مختلفی را به صورت یکپارچه پیگیری می کردند تا بر افکار عمومی تاثیر بگذارند اما در قضیه فیش های حقوقی نجومی همین فضای مجازی بلای جان دولت شد.

نکته دیگری که در این تحقیق آمده اینکه اصلی ترین معضل آقای روحانی این است که مردم اصلا شعار اعتدال را نفهمیده اند و آنهایی که متوجه شده اند عمدتا آن را به شکل موازنه بین جریان اصلاح طلب و اصولگرا تفسیر کرده اند ، در این تحقیق آمده شعار اعتدال فاقد معنای اجتماعی و فقط معنای سیاسی دارد.

آقای روحانی و دولت وی نتوانستند گفتمان اعتدال را برای مردم تعریف کنند، این موضوعی است که این فرد اصلاح طلب نیز در گزارش خود به ان اشاره کرده است.

به نظر می رسد آقای روحانی با کاهش مقبولیت از سوی مردم روبرو خواهد شد و باید منتظر ماند و دید سرنوشت وی در انتخابات آینده چه می شود.

مصطفی حسینی