توصیه سفیر ایران در آنکارا به مسافران ترکیه

 محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص ترور سفیر روسیه در ترکیه و تمهیداتی که سفارت جمهوری اسلامی برای دوران گذار فعلی در ترکیه جهت تامین امنیت نمایندگی‌ها و دیپلمات‌های کشورمان اتخاذ کرده، ترور آندری کارلوف سفیر روسیه را جنایتی ناشی از توسعه تفکر افراطی ارزیابی کرد.

وی بر لزوم مبارزه همه جانبه جدی و صمیمی بین کشورهای منطقه و جهان با پدیده شوم افراط و تروریسم تاکید کرد.

طاهریان‌فرد ترور سفیر روسیه را اقدامی تحریک آمیز و جنایتی ناجوانمردانه و ضربه‌ای جدی به مصونیت و امنیت کادر دیپلماتیک مستقر در ترکیه ارزیابی کرد و گفت: آندری کارلوف دیپلماتی بسیار فعال در زمینه توسعه گفتمان سیاسی و حفظ و ارتقای روابط بین ترکیه و فدراسیون روسیه و ترکیه بود. خصوصا اینکه مقامات ترکیه نیز اهتمام این دیپلمات ارشد روس را برای حفظ و توسعه روابط بین دو کشور ستوده‌اند.

سفیر ایران افزود: متاسفانه شاهد آن بودیم فرد موثر در حوزه فعالیت‌های دیپلماتیک، از سوی تفکر افراطی مورد سوءقصد جنایتکارانه و تروریستی قرار گرفت. در کمال ناباوری فضایی سفید، صلح جویانه و فرهنگی را با شلیک به سوی صلح، با خون رنگین و متاثر کرد.

*تامین امنیت و حفاظت از اماکن و کادر دیپلماتیک خارجی به عهده کشور پذیرنده

طاهریان‌فرد در مورد موضع گیری سفارت ایران در قبال این اقدام تروریستی گفت: با تاثر فراوان از وقوع چنین جنایت تلخی مطلع شدم. با مقامات سفارت روسیه در آنکارا و خانواده آن فقید تماس حاصل و ضمن ابراز همدردی، این جنایت را محکوم کردم.

وی در خصوص لزوم حفظ حرمت و امنیت مراکز دیپلماتیک و دیپلمات‌های خارجی در کشور میزبان، گفت: قطعا تامین امنیت و حفاظت از اماکن و کادر دیپلماتیک خارجی به عهده کشور پذیرنده است.

وی افزود: با توجه به فضای سازی کاذب برخی رسانه‌ها شاهد تند شدن فضای روانی جامعه و تحریک افکار عمومی هستیم. توسعه و عدم کنترل این فضا می‌تواند بحران ساز شود. بنابراین اگر به جای دیپلماسی هدایت اوضاع در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، امکان کنترل و مدیریت در دست سیاستمداران نخواهد بود و در نتیجه بروز آسیب‌هایی همانند ترور سفیر فدراسیون روسیه غیر قابل کنترل می‌شود.

سفیر ایران تصریح کرد: در ارتباط با تنظیم مسائل دوجانبه وموضوعات مختلف منطقه‌ای تفاوت دیدگاه امری طبیعی است، ولی دیپلمات‌ها همواره تلاش می‌کنند در جهت توسعه روابط، مسیر در جهت تفاهم و اشتراک دیدگاه هدایت شود. چنین کانالی در حوزه دیپلماسی و گفتمان سازنده هم بین ما و ترکیه و هم بین ترکیه و روسیه و در همه موضوعات مورد علاقه برقرار است بنابراین نباید به افراطیون مجال مداخله داد.

طاهریان‌فرد در خصوص اقدامات سفارت به دنبال ترور سفیر روسیه در ترکیه با یادآوری اطلاعیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: به شهروندان ایرانی توصیه می‌شود به صورت جدی به هشدارهای وزارت امور خارجه توجه کرده و برای اطلاع از آخرین اخبار به سایت سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در ترابوزان، استانبول و ارزروم مراجعه کنند.

سفیر ایران در پاسخ به این سؤال که آیا تعطیلی سرکنسولگری‌های ایران تمدید خواهد شد؟ گفت:  جزئیات در مورد وضعیت کاری بخش‌های مختلف از طریق سایت سفارت و وزارت امور خارجه کشورمان اطلاع رسانی می‌شود.

*حضورمان در سوریه به درخواست دولت این کشور و در سطح مستشاری

سفیر ایران در خصوص عدم بازتاب اطلاعیه‌های مختلف سفارت ایران در رسانه‌های ترکیه و پردازش غلط گزارش‌های کذب و تلاش برای ایجاد اقدامات تحریک آمیز در جهت سیاه نمایی عمدی در قبال تحولات سوریه به قصد تحریک افکار عمومی، سانسورهای پیاپی نسبت به عدم بازتاب اعلام حمایت‌های قاطع ایران از ملت و دولت ترکیه در قبال کودتای نافرجام و ابراز تنفر نسبت به اقدامات تروریستی در ترکیه گفت: شهر حلب بخش لاینفک سوریه است و این شهر در تصرف ارتش سوریه قرار دارد. حضور ایران در این کشور بنا به درخواست دولت سوریه و در سطح مستشاری است.دروغ‌های ساختگی زیادی این روزها از سوی تروریست‌ها و حامیان آنها تولید و پخش می‌شود. صرفنظر از همه این اکاذیب ایران بارها چنین ادعاهای کذب و تحریک آمیز را با ذکر دلائل و مستندات کافی تکذیب کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه فضای احساسی در برخی رسانه به هر دلیل تلاش می‌کند از انتشار دیدگاه‌های ایران ممانعت و پیام‌های روشنگرانه ایران را سانسور کنند. در مورد حمایت ایران در لحظات اولیه کودتا از ملت و دولت ترکیه نیز شاهد چنین سانسورهایی بودیم.

* آنهایی که غبطه روابط خوب دو کشور را می‌خورند

سفیر ایران در مورد چشم انداز روابط بین ایران و ترکیه نیز گفت: روابط بین ایران و ترکیه دارای پشتوانه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گسترده و عمیق است.سالانه قریب به دو میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده و مشکلی بین مردمان ما نبوده است. این روند در شرایط پسا کودتا هم ادامه یافته است. بسیاری از حسودان غبطه روابط بین ایران و ترکیه را می‌خورند و براساس مدارک مستند برای تخریب روابط سطح عالی ایران و ترکیه سرمایه گذاری ‌کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: روسای جمهور هر دو کشور ارتقاء مناسبات اقتصادی را در سقف 30 میلیارد دلار مورد تاکید قرار داده و همه بخش‌های اقتصادی را موظف به تحقق این هدف کرده‌اند.

طاهریان‌فرد اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در کودتا و انفجارهای اخیر در ترکیه حمایت قاطع خود از دولت و ملت ترکیه را ابراز داشته و تاکید کرده در سخت‌ترین شرایط در کنار ملت ترکیه قرار داریم. در مسئله سوریه نیز گفتمان سطح بالا بین مقامات و دیپلمات‌های ارشد دو کشور برای رسیدن به نقطه مشترک در جریان است  براین اساس در همه زمینه‌ها برخلاف تصور دشمنان روابط دو کشور چشم انداز روشنی برای توسعه روابط  بین ایران و ترکیه می‌بینم.