استفساریه برای تنظیم سند خودرو و تعیین تکلیف برگه سبز یا ثبت در دفاتر

گروه سیاسی- بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز با اینکه هنوز کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص شکوائیه سردفتران و دفتر یاران از نیروی انتظامی درباره موضوع لزوم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند خودرو و یا کفایت برگه سبز، گفت: کمیسیون هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده و تصمیمی گرفته نشده است.

وی با اشاره به دستور کار بودن لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، افزود: فعلا به دلیل بررسی این لایحه، جلسات کمیسیونها برگزار نمی شود و بعد از آن کمیسیون تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: ما تصمیم داریم تا استفساریه ای تهیه کنیم و از صحن مجلس بپرسیم که که آیا برای ثبت اسناد خودرو برگه سبز کفایت می کند یا این اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

پارسایی اضافه کرد: هر تصمیمی نمایندگان در صحن مجلس بگیرند همان تصمیم لازم اجرا است.

ثبت سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی اختلاف چندین ساله بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است.

از نظر پلیس نیازی به مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند خودرو نیست چرا که هم وقت و هزینه از مردم گرفته می شود و هم برگه سبز خودرو به نشانه سند رسمی مالک است.

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم بر این موضوع تاکید دارد.

این ماده در جلسه روز هشتم اسفندماه سال 89 درصحن مجلس اصلاح شد که بر اساس متن مذاکرات مجلس شورای اسلامی در آن زمان، هم نماینده دولت و هم نمایندگان موافق و مخالف مجلس اذعان داشته‌اند که ثبت اسناد خودرو در دفترخانه‌های کشور الزامی نیست.

از همان زمان پلیس برگه سبز را بعنوان سند رسمی تلقی می کند و تاکید دارد که نیازی به هزینه اضافی مردم در این زمینه نیست.

این اختلافات باعث شد تا کمیسیون اصل 90 مجلس به این موضوع ورود کند.