گزارش پنتاگون از پول بلوکه ای که آمریکا به ایران داد

ژنرال "ژوزف دانفورد"، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هفته پیش‌ یک ارزیابی اطلاعاتی را به کنگره ارائه داد که در آن گفته شده است پنتاگون باور ندارد ایران 1.7 میلیارد دلار پول دریافتی از آمریکا را صرف ساخت موشک‌های جدید کرده باشد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: البته در این نکته تردیدی نیست که ایران در حال طراحی و ساخت موشک‌های جدید است؛ اما پنتاگون اطمینان دارد بخش اعظمی از 1.7 میلیارد دلار مورد بحث صرف بهبود شرایط اقتصادی این کشور شده است. 

 

دانفورد همچنین در این گزارش مدعی شد توسعه توانمندی نظامی ایران وحشت زیادی را در میان متحدان منطقه‌ای آمریکا و دیگر گروه‌ها بوجود آورده است.

 

ارائه ارزیابی جدید پنتاگون از نحوه هزینه کردن این 1.7 میلیارد دلار موجب شد اندکی از تردید نمایندگان کنگره نسبت به این موضوع کاسته شود. ژنرال دانفورد در پاسخ به پرسش گروهی از قانونگذاران کنگره (ازجمله "تد کروز"، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و 17 سناتور دیگر) گفت: ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد 1.7 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده‌ای که آمریکا به ایران بازگرداند احتمالا صرف امور اقتصادی، نوسازی و تنوع منابع درآمدی شده است. 

 

با این حال تعدادی از اعضای کنگره آمریکا همچنان معتقدند ایران بخشی از 1.7 میلیارد دلار مورد بحث را به توسعه توانمندی نظامی خود اختصاص داده است.

 

ژنرال دانفورد اذعان کرد اطلاعات دقیقی از چگونگی هزینه شدن این پول بوسیله ایران در دست نیست؛ اما شواهد نشان می‌دهد 1.7 میلیارد دلار صرف امور نظامی نشده است.

 

اخیرا مقامات ایرانی اعلام کردند این کشور بودجه‌ای 1.7 میلیارد دلاری را برای تجهیز و نوسازی تجهیزات نظامی خود در سال جدید درنظر گرفته است و مقامات آمریکایی تصور کردند این همان پولی است که دولت اوباما پس از توافق هسته‌ای با ایران بابت طلب قدیمی این کشور در اختیار آن قرار داد.