توافق هسته ای یکی از دستاوردهای دولت اوباما بوده

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اظهارات ترامپ درباره گسترش برنامه هسته‌ای یا برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، نگرانی ها را افزایش می‌دهد، گفت: «من نباید در این باره اظهار نظر کنم. من نمی‌توانم درباره دیدگاههای رئیس جمهور منتخب درباره سلاح‌های هسته‌ای یا سیاست او در این خصوص حرف بزنم. خود او و تیم او باید در این باره حرف بزنند. من می‌توانم درباره رویکرد دولت کنونی حرف بزنم که هدفش این بوده است که ما را در مسیری قرار دهد که یک جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای داشته باشیم.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما معتقدیم در مسئله هسته‌ای در چند حوزه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم: اولا توانسته‌ایم ذخیره سلاح‌های هسته‌ای و پرتاب کننده‌های خود را با پیمان استارت جدید کاهش دهیم؛ ثانیا ما نقش سلاح‌های هسته‌ای را در راهبرد امنیتی خود کاهش داده‌ایم.»

 

کربی در اظهاراتی مغرضانه اضافه کرد: «ثالثا، توانسته‌ایم به توافق هسته‌ای با ایران دست یابیم که جلو تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را می‌گیرد.» 

 

 وی  گفت: «علاوه بر این، ما همواره به دنبال راههای دیگری هم برای پیشرفت در مسیر حرکت رئیس جمهور اوباما به سوی حفظ نیروی بازدارندگی موثر، شامل نیروی بازدارنده موثر هسته‌ای، بوده‌ایم. در حقیقت، ما برنامه‌هایی برای نوسازی مناسب توان بازدارندگی هسته‌ای داشته‌ایم و همچنان سرگرم بررسی این طرح‌ها هستیم. در نتیجه، این یکی از ستون‌های اصلی در راهبرد امنیت ملی ماست، اما مجددا باید بگویم که دولت ما نگاهش بر این متمرکز بوده است که از راه‌ها و ابزارهای دیگری نیز امنیت ملی ما را تامین کند و در عین حال ذخیره هسته‌ای را کاهش دهد.»