برخی نمایندگان تابع محض بیرون مجلس هستند/ نمایندگان مدافع دولت و منفعل

گروه سیاسی- اسماعیل کوثری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان لیست امید بخصوص نمایندگان تهران انگیزه چندانی برای کار کردن ندارند و می گویند که برای پایان دوره نمایندگی روز شماری می کنند، گفت: افرادی که با زر و زور و شانس رای بیاورند و حتی فکر هم نمی کردند که در لیست قرار بگیرند و نماینده شوند، طبیعی است که بی انگیزه باشند و حال کار کردن نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی نمایندگان تابع محض دستورات بیرون از مجلس هستند، تاکید کرد: فرقی ندارد که چنین نماینده ای از لیست امید باشد یا دیگر نمایندگان. بعنوان مثال نمایندگانی که از طرف دولت به مجلس راه یافتند، مرتب در حال تعریف و تمجید از دولت هستند.

این فعال سیاسی گفت: تبعیت محض از بیرون مجلس، هم برای نمایندگان خوب نیست و هم برای مجلس. چرا که آثار سوء برای مملکت دارد.

کوثری با بیان اینکه نماینده ای که تابع خارج از مجلس باشد نمی تواند در مجلس اثر گذار باشد، گفت: اگر دولت خوب عمل کرد، باید مورد حمایت واقع شود اما نقایص و کاستی ها باید گفته شود تا مشکلات مردم و کشور شناسایی و جهت رفع آن اقدام شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از نمایندگان اصلا فعال نیستند و در طول هفت ماه فعال مجلس دهم حتی یک بار در صحن صحبت نکردند، گفت: نماینده باید با تجربه، کارشناس، فعال و تاثیرگذار باشد و هر چه نماینده فعال تر باشد هم برای مملکت و هم برای حوزه انتخابیه اش مفید خواهد بود.وگرنه فردی که بخواهد در مجلس دوره آموزشی بگذراند، به ملت و مملکت خیانت می کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درست است که نماینده مسئولیت، وظیفه و کار اجرایی ندارد اما در قبال معضلات مردم و مشکلات کشور مسئولیت دارد و باید با حساسیت بالا نسبت به وظایف قانونگذاری و نظارت خود انجام وظیفه کند.

کوثری با بیان اینکه نماینده باید علاوه بر مسائل داخلی در خصوص سیاست خارجی هم حساسیت لازم را داشته باشد، تصریح کرد: یک نماینده باید نسبت به طرح ها و لوایح که در کمیسیونها و صحن مجلس مطرح می شود، نظر کارشناسی و تخصصی داشته باشد و با تاثیر گذاری خود منشاء اثر شود.

وی افزود: اگر نماینده بعنوان یک فرد عادی باشد و هیچ نطقی نداشته باشد و در کمیسیونها و صحن مجلس فعال نباشد، با افراد عادی جامعه هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

 نماینده سابق مجلس با بیان اینکه برخی نمایندگان منفعل هستند و کاری نمی کنند، افزود: نماینده های منفعل هم به مملکت آسیب می زنند و هم به کشور.

به گزارش افکارنیوز برخی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا عارف سر لیست اصلاح طلبان در طول هفت ماه گذشته اصلا هیچ صحبتب در صحن مجلس نداشته و بطور کلی منفعل عمل کردند.

همچنین پروانه سلحشوری نماینده تهران اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده که برای پایان چهار سال نمایندگی روز شماری می کند.


علیرضا تهرانی