جلسه حاج قاسم سلیمانی با مقامات سوری در سفارت ایران

محمد رضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در سوریه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، "براساس شنیده‌ها در این پنج سال با توجه به شدت بحران در سوریه، عملا برخی پروتکل‌های دیپلماتیک میان مقامات سوری و کشورهای دوست از جمله ایران کنار گذاشته شده بود. در این زمینه توضیح می‌دهید؟" گفت: به یاد دارم نشست‌هایی که با مقامات سوریه از جمله مسئولان وزارت خارجه سوریه داشتم در هر زمان و تنها با یک تلفن انجام می‌گرفت. حجم و اهمیت نشست‌ها به‌گونه‌ای بود که گاهی مسئولان عالیه سوریه، پیشنهاد اختصاص اتاقی در ساختمان خود برای سفیر ایران را می‌دادند که در زمان رفت‌و‌آمد صرفه‌جویی شود و پیگیری کارها سریع‌تر صورت گیرد. 

 

وی ادامه داد: گاهی در ملاقات‌های سطح بالا ایجاب می‌کرد که در خلال گفت‌وگو برای اخذ تصمیم مقامات جمهوری اسلامی ایران همزمان با مذاکراتم با مقامات سوری، تلفنی در همان جلسه تصمیم تهران اخذ و به سوری‌ها ابلاغ می‌شد.

 

شیبانی در پایان خاطر نشان کرد: رفت‌وآمد مسئولان سوری در سطوح عالی به ساختمان سفارت، خارج از تشریفات رسمی صورت می‌گرفت و نشست‌هایی در سطوح مختلف در اتاق بنده به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار و تصمیمات مهمی اتخاذ و به مقامات عالی دو کشور گزارش می‌شد. حتی جلساتی در مقاطع مختلف با حضور برادر عزیز و بزرگوارم حاج قاسم سلیمانی در دفتر سفیر برگزار می‌شد که گاهی به‌دلایل امنیتی، مقامات عالیه سوری نیز در آن حضور داشتند.