ترامپ درصدد جلب رضایت پوتین برای تغییر برجام است!

واشنگتن پست در گزارشی نظر تحلیلگران را درباره استقبال رئیس جمهور منتخب آمریکا از تاکید رئیس‌جمهور روسیه بر تلافی نکردن اقدام اخیر ضد روسی دولت باراک اوباما پرداخته است.

«ولادیکیر فرولوف»، یک تحلیلگر ساکن مسکو به این روزنامه آمریکایی تاکید کرده که کرملین «ریاست جمهوری ترامپ را شکستی محض برای موضعگیری استراتژیک آمریکا می‌داند و اینکه روسیه باید از این موضوع منتفع شود».

واشنگتن پست می‌نویسد: «تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران اینطور ارزیابی می‌کنند که روسها واقعا خواهان تعامل(با ترامپ) و درباره بهبود روابط محتاطانه خوشبین هستند چرا که (دولت ترامپ)هیچ کدام از قضاوتهایی که روسها در دولت اوباما می‌بینند، ندارد».

این رسانه آمریکایی می‌نویسد: «در حالی که برخی نگران هستند ترامپ هیچ درک قاطعی از ملاحظات سیاستگذاری و خط مشی در خصوص تهدیدات روسیه ندارد، دیگران می‌گویند ترامپ معامله‌گر(dealmaker) شاید شخص مناسبی است تا روابط را به مسیر همکاری به نحوی که به نفع امنیت ملی آمریکا باشد، برگرداند».

واشنگتن پست ادامه داد: «ترامپ حوزه‌های منافع مشترک آمریکا- روسیه را مشخص کرده است از قبیل مقابله با تروریسم، عقب راندن داعش و مقابله با گسترش سلاح‌های اتمی. او پیشنهاد کرده که امکان نیل به توافقات و معامله‌هایی با مسکو درباره سوریه و اوکراین وجود دارد که اینها نشان داده شاید وضعیت و موضعگیری مستحکم دفاعی ناتو در مرز غربی روسیه قابل مذاکره باشد و درباره تحریمها(علیه روسیه) ابراز تردید کرده البته به غیر از تحریمها علیه ایران یا کره شمالی».

این روزنامه ادامه می‌دهد: «برخی از بیانیه‌ها و اظهارنظرهای ترامپ با تناقضات و شکاف‌های سیاسی بزرگی مواجه است. برای مثال در سوریه، همکاری با روسیه برای مقابله با تروریسم علیه داعش چطور بر طرحهای ترامپ برای سرکوب کردن ایران، متحد روسیه اثر خواهد گذاشت؟ کشوری(ایران) که به دنبال منافع خودش هم در سوریه و هم عراق است».

در ادامه مطلب واشنگتن پست آمده است: «پوتین و مشاورانش درباره خواستشان برای بهبود روابط(مسکو و واشنگتن) صحبت کرده‌اند اما کرملین هیچ توقعی ندارد که مراسم تحلیف(ترامپ) یک شبه تغییر ایجاد کند».

مدیر کنونی موسسه «همکاران و شرکای کیسینجر»(وزیر اسبق خارجه) و مدیر ارشد امور روسیه در شورای امنیت ملی دولت جورج بوش پسر تاکید کرده که اگرچه مسکو از مسیری که ترامپ به نظر در پیش گرفته، خرسند است اما تاکنون از او «عدم انسجام سیاسی» را شاهد بوده است.

 «توماس گراهام» گفت: «اگر شما حرفهای روسها را شنیده باشید، آنها انتظار ندارند که روابط به سرعت تغییر یافته و وارونه شود».

یکی از نیروهای بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که تا سال 2015 مسائل مربوط به روسیه را دنبال می‌کرده، مواضع پوتین درباره ترامپ را «قمار» خوانده است.

«استیو هال» درباره استراتژی پوتین در عدم تلافی اقدامات اوباما گفت: «این موضوع روابط را تحکیم می‌کند و دقیقا با خودخواهی و عزت نفس ترامپ بازی می‌کند و این موضوع به ترامپ اجازه می‌دهد که بگوید "ببینید، دولت اوباما دارد بچه گانه رفتار می‌کند و ما باید حرفه‌ای‌تر اقدام کنیم"».

او تاکید کرده که شاید مانور پوتین برای کسب هر چه بیشتر قدرت نفوذ در دولت آینده آمریکا است؛ دولتی که رئیس‌جمهورش دائما خودش را یک «معامله‌گر خوب» خوانده و به این موضوع بالیده است.

«مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در حالی که درباره مواضع حمایتی ترامپ در قبال روسیه ابراز نگرانی و مخالفت کرده، است: «شما می‌توانید در دولت ترامپ با همکاری و همراهی اروپا،  بالقوه شاهد کم شدن یا تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، شناسایی دوفاکتو(عملی) الحاق کریمه و تصریح عدم اجازه آمریکا به اوکراین برای عضویت در ناتو یا اتحادیه اروپا باشید که اینها می‌تواند سیگنالی به پوتین باشد که گسترش ناتو متوقف شده است».

وی افزود: «البته در همان زمان، در ازای این امتیازات مهم به پوتین، شما توافقی برای عقب راندن تاثیرگذاری و نفوذ ایران در سوریه و همچنین ایجاد تغییرات در توافق هسته‌ای ایران(برجام) را به دست می‌آورید».