وزارت خارجه ایران: از عربستان دعوتنامه نگرفتیم/برنامه حج نداریم

نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در ساختمان سخنگویی وزارت امور خارجه برگزار شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه ما تا این لحظه هیچ دعوتنامه ای از عربستان برای حج امسال دریافت نکرده ایم انتشار مطالبی مبنی بر این دعوتنامه را تکذیب کرد و گفت: همچنان در وضعیت سابق به سر می‌بریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برای امسال برنامه‌ای برای اعزام حجاج نداریم اظهار داشت: دعوتنامه وجود خارجی ندارد و طبق اطلاعات ما دعوتنامه‌های عربستان برای 80 کشور ارسال شده است.

قاسمی درادامه به کارشکنی ترکمنستان در انتقال گاز به ایران پرداخت و گفت: مذاکرات با ترکمنستان طی دوران اخیر در جریان بود و ما هم در یک نگاه خوش بینانه این پیش بینی را داشتیم که به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه نگاه بدبینانه هم این بود که نتوانیم به تفاهم برسیم اظهار داشت: بر همین اساس تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و با این فرض این اتفاق رخ دهد پیش بینی های لازم شده بود.

قاسمی میزان گاز دریافتی از ترکمنستان را ناچیز خواند و بیان داشت: با کمی صرفه‌جویی هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مسئله عدم انتقال گاز از سوی ترکمنستان به ایران سیاسی نیست اظهار داشت: این مسئله یک بحث فنی و مالی بین دو شرکت ایرانی و ترکمن است که به اینجا رسیده و امیدواریم با درایتی که وجود دارد با ترکمنستان به تفاهم برسیم.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که شرکت ملی گاز اعلام کرده جای نگرانی برای مصرف کنندگان گاز نخواهیم داشت و امیدواریم مذاکرات در فضایی بهتر دنبال شود.

قاسمی در ادامه به مباحث طرح شده در مورد تجزیه سوریه واکنش نشان داد و آن را سخنانی مزخرف و بی ربط خواند.

وی افزود: مواضع ایران در مورد سوریه روشن است و ما از تمامیت مرزی سوریه دفاع کرده و اجازه نمی‌دهیم که بخواهند سوریه را تبدیل به حوزه نفوذ سایر کشورها و حتی ایران کنند.

وی تغییر مرزها و نقض حاکمیت دولت ها را کاری اشتباه برشمرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به وضعیت حلب ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد آرامش بیشتری در حلب باشیم.

وی درخصوص موصل اظهار داشت: به زمان بیشتری نیاز داریم تا به سرمنزل مقصود برسیم و موصل از وجود تروریست خلاصی پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه مسائلی را که اخیرا در مورد وزیر امورخارجه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود را تا حدی قابل قبول خواند و ادامه داد: ما کشوری دموکرات هستیم و انتقاد هم وجود دارد و نمی‌توان به آن خرده گرفت.

وی افزود: این مسئله را باید از جریان‌هایی که دستاوردهای دولت را مخدوش می کنند جدا کنیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: سخنگو و روابط عمومی وزارت امور خارجه طی این مدت پاسخ‌هایی را در مورد اتهامات وارده به وزیر خارجه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط ایران با عمان گفت: ما شناخت خوبی از پادشاهی عمان داریم و در دورانی که منطقه دارای تحولات بود روابط ما با عمان برقرار بوده و در صورتی که عمان به ائتلاف سوری پیوسته باشد تاثیراتی در روابط ما نخواهد داشت.

قاسمی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه سوریه به ایران گفت: ما در ماه‌های اخیر رایزنی‌های خود با سوریه داشته ایم و در مباحث وضعیت جدید حلب گفت و گو کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه لازم بود در مورد برخی مباحث خاص مجددا صحبت کنیم و مواضع خود را بگوییم اظهار داشت: امیدواریم حاصل این سفر در وضعیت سوریه و منطقه و تحولات آن کارساز واقع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست مسکو اظهار داشت: آنچه برای ما مهم بود فقط حاکمیت اصلی سوریه بود و در این مسیر تلاش‌های زیادی کردیم.

قاسمی اجلاس مسکو را اجلاسی موفق خواند و تاکید کرد: در آنجا تفاهمات خوبی داشتیم و در رایزنی هایی که وجود دارد به این وضعیت ادامه خواهیم داد و هر عاملی که بتواند به صلح و ثبات در سوریه کمک کند از آن استقبال می‌کنیم ولی آنچه مسلم است این است که سه کشور اصلی که می‌توانند به این شکل کمک کنند ایران ،‌ترکیه و بخشی از معارضین هستند.

قاسمی درخصوص نشست آستانه در قزاقستان گفت: بحث آستانه و دولت سوریه و معارضین مربوط می شود و ما قرار نیست دیدگاه های خود را به آنان تحمیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما شرط خاصی برای این قضیه نداریم و هر تصمیمی که بگیرند برای ما محترم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مسائل بانکی بعد از برجام گفت: در حوزه بانکی با مشکلاتی مواجه هستیم که برخی از آنها به کارشکنی ها برمی گردد.

وی با بیان اینکه در بخشهای مهمی موفقیت های بسیار داشته ایم اظهار داشت: بعد از سالیان درازی که در تحریم بوده ایم و سیستم قوی و هوشمند به تحریم علیه ایران نظارت داشته،‌ باز شدن همه گره ها قدری مشکل است و برخی از این مسائل و گره ها طبیعی و برخی هم کارشکنی است.

وی افزود: ما تعهدات خود را انجام می دهیم ولی هر جا که بدانیم بدعهدی صورت می گیرد، دست ما چه در مورد فردو و چه در جاهای دیگر باز است و اقدام خود را انجام می دهیم.

قاسمی با اشاره به اجلاس مسکو اظهار داشت: این نشست نشان داد کشورهای منطقه می توانند بدون حضور کشورهای فرامنطقه ای تصمیم بگیرند.

وی با اعلام اینکه سفیر سوئیس به زودی معرفی خواهد شد اظهار داشت : طی گفت و گوهایی که در این چند روز با ولید معلم انجام شد مشورت هایی در خصوص آتش بس در سوریه به هیئت سوری داده ایم.