با کاهش قیمت  دلار آیا قیمت کالاهای گران‌شده هم ارزان می‌شود؟

گروه سیاسی-  چند روزی است که بازار ارز روندی معکوس را طی می‌کند. تا همین چند روز پیش دلار وارد کانال 4 هزار تومان شده بود و حتی با قیمت 4 هزار و 134 تومان نیز در بازار دیده می‌شد.

 

به گزارش افکارنیوز، همان زمان با افزایش قیمت دلار، به دنبال سکوت دولت در مقابل رشد لحظه‌ای قیمت‌ها، این شائبه ایجاد شده بود که دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را با افزایش قیمت ارز جبران کند؛ چراکه یکی از عوامل افزایش قیمت ارز از نگاه تحلیلگران بازار، عدم عرضه ارز به بازار بود.

 

حال دو سه روزی که دولت عرضه ارز به بازار را زیاد کرده است؛ این اتفاق تقریبا از روز شنبه هفته جاری آغاز شد. در همین حین، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: «روشن است که با افزایش درآمد ارزی کشور چه در صادرات نفتی پس از رفع تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت، و چه در صادرات غیرنفتی با رشد پساتحریم، و همچنین شروع مجدد فاینانس‌ها و یوزانس های خارجی، عرضه ارز افزایش می‌یابد و افزایش نرخ پایداری نخواهد داشت.»

 

ولی‌اله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی نیز عنوان کرد که «3600 تومان می‌تواند نرخ واقعی ارز باشد؛ اگرچه نمی‌تواند قیمت دقیق ارز را به قطعیت اعلام کرد، اما رقم اعلام شده با توجه به شرایط کنونی کشور رقم درستی است.»

 

دیروز نیز رییس‌کل بانک مرکزی بار دیگر پیام ارزانی برای قیمت دلار را تکرار کرد و از ادامه روند نزولی در روزهای آینده سخن گفت.

در حال حاضر در بازار ارز، دلار با قیمتی در حدود 3900 تومان به فروش می‌رود. نکته‌ای که در کاهش قیمت ارز، آن‌طور که دولتی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند، مطرح است، این‌که در هنگام افزایش قیمت ارز، قیمت برخی کالاها نیز افزایش پیدا می‌کرد. این موضوع را به خصوص در کالاهای لوکس در ابتدا مشاهده کردیم و سپس این موضوع به برخی از کالاهای اساسی رسید.

 

برخی از فروشندگان در روزهای گذشته خود به خود همراه با بالا رفتن قیمت‌ها، اقدام به افزایش حدود 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها کردند. این موضوع موجی از نگرانی را در میان مصرف‌کنندگان به وجود آورد که آیا اتفاقات ابتدای دهه 90 در حال تکرار شدن است؛ آن زمان که تورم 40 درصد کمر بسیاری از مردم را شکسته بود.

حال این سوال مطرح است که آیا با کاهش قیمت‌ ارز، دوباره قیمت کالا‌ها به گذشته باز خواهد گشت؟