آلترناتیو روحانی در انتخابات ۹۶ مشخص شد

گروه سیاسی- پروژه عبور از روحانی چند ماهی است که توسط برخی اصلاح طلبان زده شده است زیرا آنها معتقدند دولت یازدهم در عمل به شعارها نه تنها نتوانست موفق باشد بلکه مشکلات بسیاری را نیز برای کشور به وجود آورده است و کارنامه خوبی نزد مردم ندارد.

به گزارش افکارنیوز، از سوی دیگر اصلاح طلبان از ابتدای تشکیل دولت یازدهم و حتی در زمان انتخابات با شرط و سیاست یک بام و دو هوا با دولت شیخ حسن روحانی برخورد می کردند و هر جا دولت و شخص روحانی عملکرد مثبتی به داشت آن را به خود و عملکرد منفی دولت را به پای واژه اعتدال گرایی می نوشتند.

حق‌شناس از اعضای حزب اعتماد ملی می گوید  : در سه سال گذشته روحانی به مطالبات اصلاحات توجه جدی نکرده است. روحانی نباید پل‌های پشت سر خود را خراب کند؛ چون این مساله پیامدهای ناخوشایندی برای دولت و اصلاحات خواهد داشت."

این سخنان نشان می دهد اصلاح طلبان دلخوری شدیدی از روحانی دارند و این اختلافات باعث شده به فکر نامزد آلترناتیو برای وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بیفتند.

به نظر می رسد اصلاح طلبان به جز طیف تکنوکرات کارگزاران پشت سر روحانی را خالی کرده اند و حتی زمزمه هایی شنیده می شود که روحانی شاید در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد انتخابات نشود و اولین رئیس جمهور یک دوره ای کشور لقب بگیرد.

اما سوال اینجاست که اصلاح طلبان چه کسی را آلترناتیو روحانی می دانند و احتمالا او را در انتخابات به میدان بیاورند؟

جواب این سوال را می توان در جلسه چندی پیش یکی از سران اصلاح طلب با شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان جستو جو کرد که می گوید: آقای روحانی نتوانسته خوب عمل کند و اصلاح طلبان باید نامزد انتخاباتی اختصاصی داشته باشند.

دلخوری وی از روحانی تا جایی پیش رفته که در جلساتی دیگر نیز به صراحت از دولت روحانی انتقاد می کند و استراتژی اصلاح طلبان را داشتن نامزد اختصاصی می داند.

از سوی دیگر وی در دیدار با یکی از نمایندگان تهران می گوید ما الان در مجلس تنها علی مطهری را داریم و او یک تنه موج ایجاد می کند.

این حمایت تلویحی از علی مطهری نشان می دهد فرزند آیت الله شهید مطهری مورد پسند لیبرال های اصلاح طلب قرار گرفته و می تواند یکی از جایگزین های روحانی برای حمایت اصلاح طلبان باشد، هر چند کارگزارانی ها همین هفته گذشته زمانی که متوجه این استراتژی شدند به میدان آمدند و مصاحبه کردند و گفتند نامزد اصلاح طلبان روحانی است.

از سوی دیگر حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان حشمیتان در پاسخ به این سوال که با آقای مطهری برای انتخابات سال 96 جلسه‌ای داشته‌اید آن را تائید می کند و می گوید: با آقای مطهری جلسه‌ای داشتیم ولی آقای مطهری فعلاً به احترام آقای روحانی اعلام کاندیداتوری نکرده، اما منتظر نظر ایشان هستیم.

جالب اینجاست علی مطهری در مجلس هشتم با حمایت رایحه خوش خدمت و محمود احمدی نژاد در لیست جبهه متحد اصولگرایان برای انتخابات قرار گرفت و به مجلس ورود پیدا کرد و در مجلس دهم سر از لیست اصلاح طلبان درآورد، این موضوع نشان می دهد وی در موضوعات مختلف هم نظر با اصلاح طلبان است و حتی در موضوع های اخیر همچون برگزاری کنسرت و یا رفع حصر مواضعی تند تر از بسیاری از اصلاح طلبان دارد.

مطهری در طول این سالها سعی کرده خود را فراجناحی و متعلق به یک جریان نشان ندهد اما می توان مواضع و سخنان وی را در چارچوب اصلاح طلبی تعریف کرد.

از سوی دیگر کمپینی در فضای مجازی راه افتاده که از علی مطهری می خواهد در انتخابات حضور پیدا کند.

این کمپین نیز نشان می دهد قشر جوانی که به روحانی در انتخابات  92 رای داده بود از وضعیت دولت و عملکرد آن راضی نیست .

باید منتظر ماند و دید آیا مطهری به صورت رسمی نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را اعلام می کند.

مصطفی حسینی