ترامپ نمی تواند به طور یک جانبه توافق را پاره کند

جان کری در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ترامپ قادر خواهد بود توافق هسته‌ای ایران را پاره کند، گفت: به طور یکجانبه نه. به اعتقاد من چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس حرف‌های زیادی درباره چگونگی واکنششان به چنین رویدادی و اینکه در ‌‌نهایت چه تصمیمی خواهند گرفت، دارند.

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: «به اعتقاد من باید به خاطر داشت که این توافق یک توافق چند جانبه است. طرفین این توافق فقط ایران و آمریکا نیستند. شش کشور به علاوه ایران آن را امضاء کرده‌اند و این موضوع اهمیت زیادی دارد.» 

 

کری درباره خطرات احتمال پاره کردن توافق هسته‌ای ایران از سوی دولت جدید آمریکا در اظهاراتی مغرضانه علیه کشورمان اعلام کرد: این کار خطر بروز خیلی سریع درگیری جدی را به دنبال دارد. آمریکا اعتبار خود را در جهان از دست خواهد داد و خاورمیانه به مکانی خطرناک‌تر از آنچه هست تبدیل می‌شود. ایران هم به دنبال فعالیت‌های خود خواهد رفت و ما در صدد برخواهیم آمد به اقدامات ایران واکنش نشان دهیم آنهم بدون اعتباری که پیش از این داشتیم؛ زیرا درواقع ما توافقنامه را زیر پا گذاشته‌ایم. 

 

وی درباره سخنرانی‌اش به دنبال رای گیری سازمان ملل درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و انتقادهایی که از وی شده بود، نیز گفت: من به حمایت‌های فراوانی که از جانب مردم دریافت کردم می‌نگرم، افرادی که متوجه می‌شوند من ارزیابی واقع بینانه‌ای از اوضاع کنونی و آتی ارائه داده‌ام. شهرک‌ها که به طور یکجانبه درباره آن‌ها تصمیم گیری شده است، مانعی بر سر راه صلح هستند؛ زیرا درباره محل مرز‌ها به طور یکجانبه تصمیم‌گیری شده است. 

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد این کشور همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است تا توافقی حاصل شود که تا حد امکان صهیونیست‌های بیشتری را در فلسطین اشغالی جای دهد و این رژیم همسایه‌ای داشته باشد که در کنار آن با صلح، روزگار بگذراند.