لیست ۹۸۰ نفر از نجومی بگیران را دارم

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره موضوع شفافیت و مبارزه با فساد، گفت: من قبل از آن که وارد مجلس بشوم به این نتیجه رسیده بودم که اگر با فساد مقابله نشود، خطر جدی نظام و کشور را تهدید می‌کند.

 

وی افزود: بر همین اساس از همان آغازین روزهای حضور در مجلس جلساتی را با سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه اطلاعاتی برگزار کردیم که نتیجه‌اش تهیه طرح رسیدگی به اموال مسئولین در مجلس هفتم بود. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح رسیدگی به اموال مسئولین پس از تهیه در مجلس هفتم به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، تصریح کرد: این طرح پس از 10 سال پیگیری مداوم نهایتاً در سال 94 به تصویب مجمع تشخیص و مجلس رسید، اما طرحی اولیه‌ای را که ما داده بودیم با طرحی که مجمع تشخیص به تصویب رساند تفاوت‌های زیادی داشت، ولی باز هم یک گام رو به جلو بود. 

 

دهقان با بیان این که خیلی‌ها از طرح موضوع شفافیت نگران می‌شوند، تصریح کرد: از طرف برخی مسئولین و مقامات کشور در این باره مقاومت‌هایی وجود دارد.

 

وی با بیان این که چندین کار شفافیت‌زا در مجلس شورای اسلامی انجام شده است، گفت: زمانی می‌گفتند چرا اسم مفسدان اقتصادی را اعلام نمی‌کنید، در آن موقع طرحی را در مجلس گذراندیم که براساس آن پس از قطعیت حکم هر مفسد اقتصادی اعلام رسمی نام آن فرد مجاز می‌بود. پس از آن طرح علنی کردن محاکم مفسدان اقتصادی را دادیم که متاسفانه فوریتش در مجلس رای نیاورد. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این‌ها قانون خوبی را در مجلس هفتم تصویب کردیم که به موجب آن ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد محقق می‌شد. 

 

دهقان با بیان این که به نظر من مشکل کشور این است که یک تعداد آدم فاسد در بدنه حکومت به فساد عادت کرده‌اند اظهار کرد: اگر غیر از این باشد به هیچ وجه کسی که فساد ستیز باشد نمی‌تواند فساد را تحمل کند. 

 

وی با بیان این که عده‌ای قصد دارند با سیاسی‌کاری مبارزه با فساد را بگیرند، تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند به بهانه سیاسی شدن موضوعات جلو مبارزه با فساد را بگیرند و همین که می‌گوییم برادر فلان مقام فساد کرده، می‌گویند سیاسی‌کاری نکنید. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی خاطر نشان کرد: عملکرد دولت در این زمینه خوب نبوده است و رئیس جمهور محترم در ابتدا گفتند اتفاق خاصی نیفتاده است در حالی که این موضوع باعث ضربه خوردن به اعتماد مردم و آبروی کشور شده است. 

 

دهقان با اشاره به موضوع فساد بابک زنجانی تصریح کرد: حکم اعدام این فرد صادر شده اما متاسفانه هنوز عده‌ای هستند که در تلویزیون هم می‌آیند، اما مفسد اقتصادی هستند. 

 

وی در ادامه با بیان این که نباید با کلمه جناحی شدن جلوی فساد را گرفت تصریح کرد: مشکل کشور ما این است که ما فقط به راحتی از کلمات استفاده می‌کنیم ولی نمی‌خواهیم با فساد مبارزه شود. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که از آبان سال 94 قانون رسیدگی به اموال مسئولین هنوز اجرایی نشده، گفت: متاسفانه هنوز آئین‌نامه‌های این قانون در قوه قضائیه تهیه نشده و این قوه باید در این موضوع سریع‌تر عمل کند. 

 

دهقان با بیان این که ما در کشور 2 قانون مادر برای تعیین سطح حقوق و دستمزد داریم، گفت: یکی از این قانون‌ها، قانون مدیریت خدمات کشوری است که حداکثر سقف حقوق را 7 برابر تعیین کرده و مورد دیگر قانون تنظیم مقررات مالی دولت است که حداکثر حقوق را 10 برابر حقوق کارگری تعیین کرده است. 

 

وی افزود: در این موضوع دولت‌های مختلف تخلف کرده‌اند و دولت فعلی هم به وظیفه‌اش عمل نکرده و من خودم هم‌اکنون لیست 980 نفر از نجومی بگیران را دارم. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما نیامده‌ایم راجع به انتخابات ریاست جمهوری صحبت کنیم، گفت: در مجلس عده‌ای هستند که با لیست دولت آمده‌اند و هرچه دولت می‌گوید به همان عمل می‌کنند. در همین رابطه بعضی می‌خواستند در ماده 35 برنامه ششم موضوع در دسترس عموم مردم بودن اطلاعات سامانه حقوق مدیران را حذف کنند. 

 

دهقان در ادامه با بیان این که ما موضوع شفافیت را در مجلس تا اندازه‌ای به نتیجه رسانده‌ایم اما 2 موضوع همچنان باقی است، اظهار کرد: یکی از این موضوعات بحث تسهیلات نجومی مانند آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد و ما امروز در کشور صد هزار میلیارد تومان تسهیلات معوق داریم.

 

وی افزود: موضوع دوم آن است که ما باید در کشور یک مرکز برای مبارزه با فساد داشته باشیم، البته ما این بحث را از مجلس هشتم شروع کردیم و با جدیت دنبال می‌کنیم. 

 

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این که فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که مردم می‌گوید بجای آنکه وام‌های نجومی بدهید مشکلات ما را حل کنید، خاطر نشان کرد: یکی از کسانی که از صندوق ذخیره فرهنگیان وام گرفته 1200 میلیارد تومان با 30 میلیارد وثیقه دریافت کرده و وقتی مردم این موضوع را می‌فهمند می‌گویند چگونه است که ما 10 میلیون وام برای ازدواج فرزندمان می‌خواهیم اما باید برای تهیه آن کلی سختی بکشیم.