بد عهدی آمریکایی ها را در وین چگونه پاسخ دادیم؟

گروه سیاسی- عباس عراقچی که حدود دو ماه در سکوت به سر می برد به همراه تخت روانچی به وین رفت تا بار دیگر کمیسیون مشترک برجام را با کشورهای 1+5 برگزار کند و چشمان ملت منتظر اقدام جدی نمایندگان ایران در این کمیسیون بودند تا در مقابل بد عهدی آمریکایی ها نشان داده شود.

 

به گزارش افکارنیوز، اما بیانیه کمیسیون مشترک هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 منتشر شد و در ان به نگرانی های ایران اشاره شده ولی نقض عهد آمریکایی ها به برجام به دلیل اینکه آنچه تعهد آمریکا در خصوص استثنا کردن موارد مربوط به برجام، خواده می شود، نادیده گرفته شده است.

 

در این بیانیه آمده است: "کمیسیون مشترک ضمن تاکید مجدد بر اهمیت تعهدات مرتبط با رفع تحریم‌ها وفق برجام، به ویژه در ارتباط با قانون آیسا، تضمین‌های ارائه شده توسط ایالات متحده را مبنی بر اینکه تمدید قانون تحریم‌های ایران به هیچ عنوان تاثیری بر فرایند رفع تحریم‌ هایی که ایران طبق برجام از آنها بهره مند می‌شود نداشته و به هیچ روی محدودیتی برای شرکت ها از حیث انجام مراودات بازرگانی با ایران ایجاد نخواهد کرد، مورد توجه قرار داد."

اما پیش از اینکه این بیانیه منتشر شود خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که ایران تصمیم گرفته مجادلات بر سر اقدام آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران را تشدید نکند و از زورآزمایی بر سر اقدام آمریکا خودداری کند.

عراقچی اما می گوید : ایران نگرانی‌هایش در خصوص اینکه تمدید قانون تحریم‌های ایران وضع مجدد تحریم است را بیان کرد. فکر می‌کنم کمیسیون مشترک نگرانی‌های ایران را خیلی جدی گرفت.

این در حالی است که به گزارش رویترز  عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از این نشست برای انتقال نگرانی‌هایش به کمیسیون حل اختلافات برجام استفاده کرده گفت: "خیر".

روس ها نیز موضع جالبی در این نشست گرفتد، ولادیمیر وورونکوف، سرپرست هیئت روسیه در کمیسیون مشترک برجام هم در این مورد گفت: "قانون تحریم های ایران، قانون مطلوبی نیست، اما اتفاقی است که افتاده است. رویکرد مشترک همه کشورها این بود که همه اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به اجرای برجام انجام شود."

سوالی که در اذهان عمومی وجود دارد این است که آیا مذاکره کنندگان و نمایندگان ایران در وین حقوق ملت را به صورت جدی پیگیری کرده اند و یا تذکر ایران تنها در یک بیانیه آمده و همچنان تحریم های آمریکایی ها ادامه پیدا می کند؟

روانچی اما در وین گفت: هیأت آمریکایی ادعا داشت که آنها در عمل اجازه نمی‌دهند که تعهداتشان انجام نشود و با استفاده از اختیاراتی که رئیس‌جمهور آمریکا دارد، جلوی اثرگذاری آیسا را می‌گیرند.

آیا مذاکره کنندگان این ادعای آمریکایی ها را قبول کرده اند که جلوی اثر گذاری آیسا را می گیرند؟ اگر قرار بود این قانون تاثیری نداشته باشد چرا آمریکایی ها آن را تصویب کرده اند؟

به نظر می رسد ایران باید در این دور مذاکرات و کمیسیون مشترک باید بدعهدی آمریکایی ها را به شکلی پیگیری می کرد که کشورهای غربی آمریکایی ها را مجاب کند تمدید تحریم ها علیه ایران لغو شود اما به نظر می رسد مذاکره کنندگان نمی خواهند به برجام خللی وارد شود حتی اگر آمریکایی ها بد عهدی کنند.