دولت مکلف به حمایت از بخش خصوصی برای ساخت هواپیما و بالگرد شد

براساس مصوبه نمایندگان مجلس در بند(الف) شرکت مادر تخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت های فرودگاهی وابسته و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مشمول مزایای قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 7/7/1370 می‌شوند.

نمایندگان مردم در بند(ب) این مصوبه دولت را موظف کردند نسبت به بازنگری از طریق تمهیدات قانونی در تخفیفات تکلیفی و معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط و واقعی نمودن نرخ آنها اقدام نماید.

علاوه برآن در بند(ج) این ماده وکلای مردم سازمان هواپیمایی کشوری را موظف کردند، به منظور تقویت اقتصاد حمل و نقل هوایی، ترغیب سرمایه‌گذاری در بخش هوایی غیرنظامی، بهره گیری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌ها و ارتقای سطح علمی و فنی صنعت هوایی کشور با رعایت اصل حمایت از صنایع داخلی دانش بنیان و انتقال فناوری پیشرفته به داخل و همچنین ایجاد اشتغال برای نیروهای تحصیل کرده، برنامه مدونی به منظور تحقق اهداف ذیل تهیه و پس از تائید شورایعالی هواپیمایی کشوری به اجراء بگذارد:

1- پیش‌بینی و مدیریت نیازمندیهای توسعه ناوگان هوایی کشور با رعایت خط مشی‌های مبتنی بر توسعه پایدار

2- سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم برای چگونگی تامین انواع هواپیما و بالگردهای مورد نیاز ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با همکاریهای مشترک داخلی و بین المللی با اولویت حمایت از تولید داخلی

3- سیاستگذاری و لحاظ کردن تدابیر لازم جهت مشارکت صنایع هوایی داخلی با اولویت بخش خصوصی در ساخت و تولید انواع هواپیما و بالگردهایی که تامین و خرید آنها از خارج کشور صورت می پذیرد.

همچنین در بند(د) این ماده تصویب شد به منظور حمایت از اقتصاد دانش بنیان و تقویت و توسعه صنعت هوایی، تمامی شرکتهای فعال در این صنعت در حوزه های طراحی، ساخت، مونتاژ و تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده و متعلقات آنها در طول این برنامه از قوانین و سیاستهای حمایتی پیش بینی شده و مصوب برای شرکتهای دانش بنیان برخوردار خواهند بود.

بهارستان‌نشینان در تبصره این بند مصوب کردند صلاحیت احراز و برخورداری از  این حمایت ها بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود.

نمایندگان مردم در بند(هـ) مصوب کردند سفارش ساخت هواپیما و بالگرد به سازندگان داخلی از پرداخت هزینه های ثبت سفارش معاف خواهد بود.

همچنین نمایندگان ملت ماده 76 این لایحه را با 158رای موافق،6رای مخالف و 7رای ممتنع از مجموع216نماینده حاضر درصحن علنی تصویب کردند.

براساس مصوبه نمایندگان مردم دولت مکلف است از طریق اعمال سیاستهای حمایتی، حقوقی، تشویقی و اعطای تسهیلات یارانه‌ای نسبت به احیاء و بهسازی حداقل 10% از بافتهای فرسوده شهری با رعایت سرانه‌های رو بنایی و زیر بنایی توسط بخش غیردولتی و شهرداریها اقدام و مابه التفاوت سود تسهیلات یارانه‌ای مورد نیاز را همه ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.