یک هواپیما ،تمام دستاورد برجامی که برباد رفت!

گروه سیاسی_ برجام بر خلاف وعده اش حتی تحریم های علیه ایران را لغو نکرد و همین چندی پیش آمریکایی ها باز هم ایران را ده سال دیگر تحریم کردند تا نشان دهند به هیچ توافقی پایبند نیستند و بدعهدتر از آمریکایی ها وجود ندارد.

به گزارش افکار نیوز؛ دولت که در این یکسال نتوانسته بود دستاورد برحام را نشان دهد اخیرا موضوع ورود هواپیماهای ایرباس را مطرح کرد.

پیش از این بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که احتمالا آقای روحانی نزدیک به انتخابات برای نشان دادن دستاورد برجام احتمالا چند فروند هواپیما و چند خودروی پو را وارد می کند تا چشم مردم را بگیرد.

پس از بحث ها و چانه زنی های بسیار بلاخره امروز یک فروند هواپیمای A321 ایرباس فرانسه در مهرآباد به زمین نشست و مطمنا در روزهای آینده جزو افتخارات دولت اعلام می شود.

دولت اما باید بداند مردم مننظر بودند بعد از برجام رونق اقتصادی در زندگی آنها رخ دهد و مشکلات معیشتی آنها برطرف شده و رکود سنگین اقتصادی از بین رود اما متاسفانه همچنان رکود اقتصادی سنگینی در کشور وجود دارد و برجام در عمل نه تنها دستاوردی برای کشور نداشت که باعث شد قلب رآکتور هسته ای با سیمان پر شود.

آیا دولت واقعا برای وارد کردن یک فروند هواپیما به کشور بود که پای توافق برجام نشست ؟ اگر پاسخ به این سوال منفی است توضیح دهد که برجام چه برای کشور به ارمغان آورده است.

امروز تنها دستاورد برجام همین ایرباس 321 است و تمام آرزوهای برجام را باید برباد رفته دانست.

این در حالی است که گفته می شود قرارداد این هواپیما نیز، فروش اقساطی نیست و اجاره به شرط تملیک است. لذا مالکیت فعلی هواپیما تا مدتها برای ایران نخواهد بود.همچنین نرخ بهره بالایی به طرف ایرانی تحمیل شده است.

شنیده شده در قرارداد شرط شده هواپیما به نهادها و اشخاص تحریمی خدمات ندهد و در قرارداد شرط شده اگر تحریمها بازگشت، ایران موظف است به هر طریق ممکن بدهی خود را پرداخت کند و الا هواپیما هم مصادره میشود.

باید منتظر ماند و دید آیا شروط فرانسوی ها و به تبع آن آمریکایی ها از دادن یک هواپیما در قبال گرفتن امتیازات برجام درست است؟

 

مصطفی حسینی