تجزیه طلبان عرب مخالف ایران گرد هم آمدند+عکس

پایتخت مصر روز شنبه میزبان نشست گروهکی از تجزیه طلبان عرب مخالف ایران در قاهره بود. این نشست که با حضور تعداد اندکی از تجزیه طلبان مدعی لزوم جدایی خوزستان از ایران برگزار شد، به زعم خود ساز و کار آنچه بازگرداندن مشروعیت به «دولت اهواز» خوانده می‌شود را بررسی کرد.

«عارف کعبی» رئیس خودخواندۀ کمیته موسوم به کمیته اجرایی بازگرداندن «مشروعیت دولت اهواز» در نشستی که شنبه در یکی از هتل‌های قاهره برگزار شده بود اقداماتی که تجزیه طلبان برای جلب حمایت‌های عربی اتخاذ کرده‌اند، تشریح کرد.

روزنامه «الیوم السابع»، نزدیک به دولت مصر پوشش کاملی از این نشست منتشر کرد و نوشت: یکی از نوادگان «شیخ خزعل» و شماری از چهره‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای مصری که از این موضوع حمایت می‌کنند در این نشست حضور داشته و از مصر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته‌اند از تجزیه طلبان حمایت کنند.

در حالی که بعد از لغو عضویت سوریه به عنوان یکی از کشورهای موسس "اتحادیه عرب"، این سازمان به ارگانی فرمایشی و تحت سلطه عربستان تبدیل شده است، تجزیه طلبان از اتحادیه عرب خواسته‌اند به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشته باشند و در نشست بعدی سران اتحادیه عرب که قرار است در اردن برگزار شود مطالبات این گروه مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

«سامح ابو ورده» یک مجری مصری هم در این نشست سخنرانی کرده و از «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر خواست از تجزیه طلبان عرب در خوزستان حمایت کند و آن را «یک پرونده قومیتی و مهم برای اعراب» توصیف کرده و افزود: این پرونده برای بررسی به اتحادیه عرب ارائه شده است.

روزنامه «الوطن» کویت،‌ پایگاه اماراتی «ارم نیوز»، شبکه خبری اماراتی «الغد» و چند پایگاه خبری دیگر عربی این نشست را پوشش داده‌اند که حاکی از حمایت تمام قد امارات از تجزیه طلبان عرب ضد ایرانی است.

دولت مصر بارها مدعی شده که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و از کشورهای منطقه می‌خواهد در امور داخلی این کشور دخالت نکنند؛ با این حال استقبال تجزیه طلبان و مخالفان ایران در پایتخت مصر نقض آشکار قوانین و معاهدات بین المللی و دخالت در امور داخلی ایران به شمار می‌رود.

 

نشست گروهک تجزیه‌طلب ضدایرانی در قاهره