به گزارش فارس، اصغر عربیان صبح امروز در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزارشد، اظهارداشت: در آموزههای دین مبین اسلام معیارهایی برای کارگزاری و مدیریت ترسیم شده که توجه و عمل به آنها لازمه موفقیت در کارها است.
وی به نامه‌ها ومنشوری اداری که حضرت علی(ع) به مالک اشتر دادند اشاره کرد و افزود: در نامه‌های مولای متقیان به صراحت بحثنگاه امانت دارانه در نظام مدیریتی بیان شده است.
وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) بیت‌المال امانتی است در نزد شما و به هر شکلی نمی‌توانید آن‌را تصرف کنید، تصریح کرد: اگر نگاه همه مسئولان و مدیران معطوف به بیانات بزرگان دین مبین اسلام باشد بیت‌المال را هیچ وقت به خطر نمی‌اندازند.
دادستان دیوان محاسبات با تاکید بر ارتقای فرهنگ نظارت‌پذیری بین مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: نقطه ثقل توفیقات و رسیدن به اهداف مورد نظر در گرو نظارت‌پذیری مدیران است.
عربیان دنبال تخلف بودن ناظران را نگاه بیشتر مدیران عنوان کرد و ادامه داد: در آموزه‌های دینی و موازین حکومتی ما نظارت به دنبال ایجاد انضباط در کشور است.
وی عنوان کرد: خوشبختانه کشور ما از نظر منابع بسیار غنی است ولی متاسفانه نقطه آسیب‌پذیری آن در بی‌انضباطی و بی برنامه‌گی مالی است.
وی با بیان اینکه سازمان بازرسی مشاورین امین مدیران هستند، اظهارداشت: مدیران برای پیشبرد اهداف خود باید با اشتیاق از دستگاه نظارتی مشاوره بگیرند.
دادستان دیوان محاسبات خاطرنشان کرد: مدیر برای موفقیت خود تلاش کرده و ما نیز وظیفه کمک و یاری‌رسانی برای رسیدن آنها به اهدافشان هستیم.

*بیشترین تهدیدات دشمنان ایران اسلامی در مسائل مالی است
عربیان بیشترین تهدیدات دشمنان ایران اسلامی را در مسائل مالی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: مردم ما در طول هشت سال دفاع مقدس ثابت کردند که از تهدیدات نظامی هراسی ندارند لذا دشمنان معطوف به مسائل اقتصادی و ضربه‌زدن به کشور از این ناحیه شده‌اند.
وی اضافه کرد: دشمنان همواره با تحریم و ایجاد توطئه‌‌های متعدد کشور ما را با چالش‌های اقتصادی و نظامی مواجه کرده‌اند که باید همه با هوشیاری و آگاهی و همکاری‌های لازم مانع از رسیدن آنها به اهداف شومشان شویم.
به گفته وی دیوان محاسبات به سمت نظارت‌های عملکردی پیش می‌رود و در این راستا از چگونگی و چرایی مصرف اعتبارات سئوال و پرسش خواهد کرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه امروزه در دنیا همه به دنبال بهره‌وری هستند، گفت: کشور ما نیز باید به سمت ارتقای بهره‌وری پیش برود و در این زمینه باید مدیران با پایین آوردن هزینه تمام شده پروژه‌ها موجب افزایش بهره‌وری شوند.
وی خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل طولانی شدن تکمیل یک پروژه برآورد هزینه و مصرف بودجه در ‌ارتباط‌ با آن بسیار افزایش پیدا کرده به طوری که دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

*شاخص اندازه‌گیری فسادمالی در ایران وجود ندارد
دادستان دیوان محاسبات اعلام کرد: معیار و شاخص اندازه‌گیری دقیق برای فساد مالی در کشور ما وجود ندارد و این موجب بزرگ‌نمایی تخلفات شده است.
عربیان در ادامه افزود: طی دو سال گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به دنبال تبیین شاخص‌های فساد مالی هستند.
وی یادآورشد: برای پیشگیری از تخلفات به سمت هشدارهای نظارتی روی آورده‌ایم که در این زمینه توفیقات زیادی را هم کسب کرده‌ایم.
وی انجام بسیاری از تخلفات مدیران را نداشتن آگاهی لازم آنها عنوان کرد و اظهارداشت: انجام تخلف عمدی بسیار کم صورت می‌گیرد بلکه بیشتر تخلفات به دلیل عدم آشنایی با مقررات است.
دادستان دیوان محاسبات پیشگیری و جلوگیری از تخلفات را جهاد اقتصادی دانست و اضافه کرد: موضوعی که به حیثیت سیستم بانکی کشور ما لطمه وارد کرد از بیتوجهی به وثیقه ناشی شد که میبایستی مدیران با هوشیاری از این امور پیشگیری میکردند.