اعتماد ایرانیان به تعامل با آمریکا لکه‌دار شده

اندیشکده «گروه بحران» که توسط «جورج سوروس» سرمایه‌دار صهیونیست بنیان‌گذاری شده، در مقاله‌ای به مناسبت اولین سالگرد شروع اجرای برجام از سوی دولت ایران، به بررسی نظرات مسئولین ایرانی و خارجی در خصوص ابعاد آن پرداخته است.

در ابتدای مقاله، نویسنده یادآور شده که حالا روزهای کاخ‌سفیدنشینی «باراک اوباما» به شمارش افتاده و «دونالد ترامپ» در راه است؛ ترامپی که قبلاً گفته بود: «توافق با ایران، بدترین توافقی است که تا حالا برای رسیدن به آن، مذاکره‌ای صورت گرفته است.»

در ادامه نویسنده مقاله، به مواضع بازوی نظارتی 1+5 برای اجرایی شدن برجام یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رفته است.

یکی از بازرسان آژانس که بخاطر کم‌تر شدن کارش، از برجام راضی بوده، به خبرنگار اعزامی اندیشکده گفته: «این حقیقت غیرقابل‌انکار است که ما بعد از برجام، بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌تر در حوزه‌ای بسیار محدودتر انجام می‌دهیم.»

وی در خصوص روزهای پیش از اجرای برجام گفته: «پیش از برجام، آژانس بر اساس 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ملزم به ارائه حجم زیادی از اطلاعات جزئی بود ولی آن (6 قطعنامه) با قطعنامه‌ای جدید، جایگزین شد و دیگر چنین الزامی برای ما وجود ندارد؛ دیگر حتی زمینه‌ای برای نقض محرمانه بودن (گزارش‌های آژانس) وجود ندارد.»

یکی از مورادی که ایران بارها به آن اعتراض کرده بود، انتشار اسناد محرمانه ارائه‌شده به آژانس در رویترز و آسوشیتدپرس بوده است.

در ادامه، این اندیشکده آمریکایی به ناراحتی‌های ایرانی‌ها از برجام یعنی کامل و روان اجراء نشدن آن پرداخته و به عنوان شاهد، به سخنان «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران اشاره کرده است.

گروه بحران به آن روزی اشاره کرده که ظریف از طولانی شدن روند صدور مجوز برای فروش هواپیمای غیرنظامی به ایران انتقاد کرده بود.

این اندیشکده آمریکایی به نظرات یک ایرانی دیگر در خصوص برجام هم پرداخته؛ یک مقام مسئول بلندپایه که به شرط ناشناس ماندن به خبرنگار اندیشکده گروه بحران گفته که تعلل‌های آمریکا در اجرای برجام، در حکم نقض چشمگیر این توافق نیست ولی « در بهترین حالت، آن یک تعلل و در بدترین حالت، وارد آوردن ضربات عمدی به برجام است و بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا را عمیق‌تر کرده است.»

وی افزوده: «برجام نسبتاً در شرایط خوبی به سر می‌برد ولی اعتماد ایرانیان به تعامل با آمریکا، لکه‌دار شده و رو به احتضار است.»

در این مقاله به دیپلماسی ایرانیان در طی مذاکرات دولت قبل از روحانی هم اشاره شده است.

گروه بحران نوشته: یک روشی هم بود برای بازی کردن نقش قربانی و مقصر جلوه دادن واشنگتن به امید ایجاد شکاف میان آمریکا و شرکایش و تضعیف اثر تحریم‌ها – اگر خنثی‌سازی آنها موثر نبود _. یک مقام آمریکایی در این خصوص گفته «ایرانیان در این کار تبحر دارند. آنها حتی وقتی که یک مرد خیلی چالش‌برانگیز به نام احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهورشان بود و ایران هسته‌ای، منفور و مطرود بود، نقش قربانی را خوب بازی کردند.»