آخر هفته خود را در کویر تهران بگذرانید/ عکس

پایان هر هفته فرصت  مناسبی است تا با انجام دادن کارهای نیمه تمام هفته و بعد از تمام مشغله های کاری و ذهنی، فرصتی را برای تفریح و گشت و گذار با خانواده و دوستان بدست آوریم. البته این هفته با اولین روز ازبهمن ماه و آغاز بزرگترین رخداد هنری در ایران مقارن شده است. 


به همین منظور در بسته فرهنگی این هفته در کنار معرفی آثار فرهنگی هنری به جدول پخش نمایش های سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم اشاره خواهیم کرد.  
 
* سینمایی آخر هفته    

سینمای ایران و سینماگران ایرانی این روزها منتظر رخدادی بزرگ در صنعت هنر هفتم ایرانی هستند. 

جمعه این هفته در طی مراسمی آیین رونمایی از پوستر جشنواره بین المللی فیلم و همچنین آثار منتخب راه یافته به سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی می شود. 
 
از روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر فجر تا سفر به منطقه ای کویر در حوالی تهران

اما اگر قصد تماشای یکی از فیلم های سینمایی درحال اکران را داشته باشید، پیشنهاد ما ساخته‌ی حسن ناظر با عنوان «ما همه گناهکاریم» در ژانری اجتماعی است که با حضور بازیگرانی چون؛ امیر آقایی، نیوشا ضیغمی، الهام حمیدی، همایون ارشادی، مهران رجبی، مهدی سلوکی، مجید شهریاری، بهرام ابراهیمی، امیرحسین مدرس، فریبا طالبی، علی عمرانی. هنرمند کودک: رایا رحیمی به اکران درآمده است. 

خلاصه داستان: فرهاد برای تامین مخارج زندگی روز مره اش با مشکلات زیادی مواجه است، تا اینکه با بیماری هولناک فرزندش مواجه می شود.... به هر دری می زند اما راهی را نمی یابد، سرانجام تصمیم نهایی فرهاد سرنوشت متفاوتی را، برای او و خانواده اش رقم می زند.... 

سایر عوامل: 
نویسنده: پیمان عباسی، مدیر فیلمبرداری: امیر کریمی، مجری طرح: آرش پولادخان، صداگذار: محمود موسوی نژاد، موسیقی: محمد سعید شایان، طراح صحنه: نازی پرتوزاده،خوانندگان: سبحان مسافرچی و مهرزاد خواجه امیری، سرمایه گذاران: محسن مسافرچی و حسن ناظر 
 
* تئاتر آخر هفته 

پایان این هفته جشنواره تئاتر فجر با اجرای نمایش‌های خود میزبان علاقه مندان و هنردوستان هنر نمایشی هستند و اگر قصد دیدن هنرهای نمایشی دارید، می توانند از روز جمعه یکم بهمن ماه با یک برنامه ریزی دقیق یکی از 10 اثر صحنه ای اولین روز از این جشنواره را به تماشا بنشینید. 
 
* گالری آخر هفته 

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «موجوداتی که هرگز نمی میرند» دستاورد نگاه تنی چند از عکاسان جوان‌ از روز جمعه 24 دی ماه در گالری آرته گردآوری شده است، گشایش می یابد. اسامی عکاسان صاحب اثر در نمایشگاه گروهی عکس «موجوداتی که هرگز نمی میرند» به این ترتیب معرفی شده است: مریم عرفانی، یاسمن باغبان، آوازه جواهریان، شراره ابوطالبی، خاطره باهو، آسیه حاج جعفری، بیتا شاکرین و سیدامیرحسین حکام. 
 
از روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر فجر تا سفر به منطقه ای کویر در حوالی تهران

آرته نمایشگاه گروهی عکس «موجوداتی که هرگز نمی میرند» ساعت 16 روز جمعه 24 دی ماه جاری در محل گالری ارته گشایش یافته و تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت. علاقمندان می توانند تا پایان روز دوشنبه 4 بهمن ماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه دیدن کنند. 
 
* تلویزیون در آخر هفته 

اگر در پایان هفته فرصتی برای رفتن به بیرون ندارید، تلویزیون در تدارکات خود فیلم تلویزیونی «میان ماندن و رفتن» به کارگردانی «بهروز شعیبی»، را برای جمعه 1 بهمن‌ماه ساعت 8 از شبکه دو سیما در دستور پخش قرار داده‌است.  
 
از روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر فجر تا سفر به منطقه ای کویر در حوالی تهران

در خلاصه داستان این فیلم تلویزیونی آمده است: «مجید»، جوانی که همه راه‌های پیش روی خود را برای ادامه زندگی بدون نتیجه می‌بیند، با طلا و دلاری که صاحب‌خانه‌شان در اختیارش گذاشته تا برای دخترش جهیزیه تهیه کند، به سمت «قشم» فرار می‌کند. دوست صمیمی «مجید»، «عطا» که قبلاً پا در این‌راه قرار داده بود توسط شخصی به نام «عبدل» قرار بود از مرز رد شود اما از او خبری نیست. «مجید»، در قهوه‌خانه «دشت‌یار» «عبدل» را پیدا می‌کند و با او همراه می‌شود... .  

ساعد سهیلی، جواد عزتی و محمود جعفری در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند. 
 
* آخر هفته کجا بریم؟ 

پارک ملی کویر یکی از پارک‌های ملی ایران است که با ۴۴۰ هزار هکتار وسعت در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران در شهرستان گرمسار واقع شده‌ است. 

در سردترین فصل سال شما را به منطقه ای کویری دعوت می کنیم، پارک ملی کویر یکی از 9 ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است و به عبارتی دیگر پارک ملی کویر یا همان منطقه حفاظت شده کویر مرکزی در غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک و قم رود در استان قم، پیشوا و دهستان ارادان و قشلاق بزرگ گرمسار و شمال دهستان ابوزیدآباد کاشان قرار دارد که در محدوده استان‌های تهران، قم، سمنان و اصفهان واقع شده است. 
 
از روشن شدن چراغ جشنواره تئاتر فجر تا سفر به منطقه ای کویر در حوالی تهران

پارک ملی کویر در گذشته یکی از بهترین زیستگاه‌های گورخر ایرانی بود ولی اکنون نسل آن از میان رفته و از اوایل دهه ۱۳۶۰ هیچ گورخری در این منطقه مشاهده نشده‌ است و یوزپلنگ آسیایی دیگر حیوانی‌ست که نسل آن در این منطقه با خطر جدی روبروست. 

اراضی مسطح پارک ملی کویر با پوشش گیاهی کویری و نیمه کویری است، در ناحیه کوهستانی بخش شمالی پارک، کل و بز و قوچ و میش به سر می برند، پرندگان چون کبک و تیهو بومی این منطقه هستند ولی هر ساله پرندگان مهاجری چون فلامینگو، آنقوت، سر سبز و خوتکا به آب بندهای این منطقه می آیند از دیگر حیوانات موجود در منطقه می‌توان به جبیر، غزال ایرانی، انواع عقاب، جرد، انواع مار، انواع شاهین، عقاب طلایی، لاشخور، گربه شنی، کبک، تیهو، فلامینگو، آنقوت، سمور سنگی، جوجه تیغی، روباه شنی اشاره کرد. 

جاذبه های گردشگری پارک ملی کویر به دو بخش جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم می شود : 
جاده سنگفرش به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی از جاذبه های این منطقه است، به طوری که این جاده امکان عبور کاروان ها را از میان اراضی باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کرده است. 

همچنین منطقه پارک ملی کویر بنای مشهور "قصر بهرام” که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است را در خود جای داده و کاروانسرای "عین الرشید”، آبراه سنگی "سیه کوه” که آب مورد نیاز قصر بهرام را تامین میکند، بقایای "ساختمان حرمسرا”، کاروانسراهای "سفید آب” و "لکاب” و آب انبار "قیلوقه” از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است.