بانک مرکزی و موسسه کاسپین جواب قانع کننده ای نمی دهند

 در بازاری که هزاران  موسسه اعتباری غیرمجاز را در خود جای داده و بی پروا و به دور از هر چارچوب قانونی در هر جایی فعالیت می کنند، رشد موسساتی که از یک صندوق و یا تعاونی اعتبار ساده شروع و در ادامه به موسسات اعتباری بزرگ اما غیرمجاز تبدیل می شوند و حتی تا مرحله انحلال و بر باد دادن سرمایه مردم پیش می روند، اتفاق عجیبی نیست؛ نظیر آنچه شبکه بانکی در یک سال گذشته تجربه کرد.

 

مردمی که به سابقه ی سالها فعالیت تعاونی و یا موسسه مالی و عدم برخورد با آن، اعتماد می کنند و سرمایه های خود را به این موسسات می سپرند، وقتی متوجه از دست دادن سرمایه هایشان می شوند به هر طریقی به دنبال بازپس گیری اموالشان هستند. مشکلی که مدت طولانی گریبان گیر سپرده گذاران موسسه فرشتگان شده است.

 

بعد از ادغام موسسه فرشتگان در موسسه کاسپین مراجعات متعدد به شعب این موسسه و دست خالی برگشتن از آنها بارها سپرده گذاران را وادار به تجمع و اعتراض کرده است و آخرین این تجمعات تجمع در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران بود که خواستار نظارت و پاسخ گویی بانک مرکزی در وصول مطالباتشان شدند.

 

و اما ماجرا چیست؟

بانک مرکزی هشت موسسه اعتباری با نام های شرکت‌های تعاونی‌ اعتبار «فرشتگان»، «الزهراء مشهد»، «حسنات اصفهان»، «دامداران و کشاورزان کرمانشاه»، «بدرتوس مشهد»، «پیوند»، «امید جلین گرگان» و « تعاونی اعتباری کشاورزان مازندران» را با یکدیگر در قالب آرمان ایرانیان تجمیع کرد. هجوم سپرده گذاران به موسسه اعتباری کاسپین بابت نگرانی نسبت به سپرده هایشان مشکلاتی را چند هفته ایست برای این موسسه و بانک مرکزی بوجود آورده است.

 

 اما در این بین مردمی که سرمایه های خود را در موسسه فرشتگان سرمایه گذاری کرده بودند، مدت هاست که دسترسی کامل به سرمایه خود ندارند و بانک مرکزی و موسسه کاسپین جواب قانع کننده ای نمی دهند.

 

 سپرده گذاران می گویند که مدت طولانی است که سرمایه هایشان مسدود شده است. برخی از این سرمایه گذاران تمام و یا بخش قابل توجهی از سرمایه زندگی خود را در این موسسه سپرده گذاری کرده اند لذا این عدم پاسخگویی مسوولین و عدم دسترسی مردم به دارایی هایشان باعث مشکلات متعددی در زندگی آنها شده است و کسی پاسخگوی این مشکلات بوجود آمده نیست.

 

از سوی دیگر رسانه ها از قول یک منبع آگاه نقل کرده اند که: «موسسه اعتباری کاسپین از بانک مرکزی مجوز دارد و عضو صندوق ضمانت سپرده‌هاست که وظیفه صیانت از سپرده‌های مردم را دارد و جای نگرانی برای سپرده گذاران نیست.» 

 

به نظر می رسد آنچه که موضوع را نگران کننده کرده، عدم پاسخگویی شفاف بانک مرکزی به سپرده گذاران است. موضوعی که بر تألم سپرده گذاران افزوده است.