رزمایش آمریکاییها در خلیج فارس برای شبیه‌سازی مقابله با ایران!

نیروی دریایی سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس همراه با ناوهای جنگی خود طی روزهای آینده در خلیج فارس، تاکتیک‌های مقابله با آنچه "تهدید ایران" خوانده‌اند، را شبیه‌سازی می‌کنند. نیروی دریایی ارتش سلطنتی انگلیس رهبری این رزمایش نظامی را به عهده خواهد داشت. 

  
رزم‌ناو های کشور یاد شده در این رزمایش حضور خواهند داشت و مقابله با ایران در آن شبیه‌سازی می‌شود.

 

برنامه‌ریزی برای برگزاری این رزمایش با نام "سه‌گانه‌های متحد" که قرار است در روزهای آتی برگزار شود از چندی پیش در جریان بوده است.

 

این نخستین بار از زمان ورود "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، به کاخ سفید خواهد بود که انگلیس و آمریکا به طور مشترک نیروی نظامی به منطقه خلیج فارس اعزام می‌کنند. 

 

"لرد وست"، رئیس سابق نیروی دریای انگلیس، زمان برگزاری این رزمایش را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: فرماندهان نظامی از افزایش تنش‌ها در منطقه در سایه اظهارات ترامپ آگاه هستند.

 

رزمایش "سه‌گانه‌های متحد" در نزدیکی سواحل بحرین و با استفاده از چندین ناو هواپیمابر، ناوشکن و ناوچه از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه برگزار می‌شود. 

 

در پی بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا در تاریخ 13 ژانویه 2016 (22 دی 94) که ورود غیرقانونی به محدوده آب‌های ایران داشتند، تنش میان دو کشور در تنگه هرمز افزایش یافت. خبرهای متعددی از شلیک اخطار ناوهای آمریکایی به سمت کشتی‌های ایران در آب‌های خلیج فارس و یا شلیک اخطار ایرانی‌ها به سمت ناوهای آمریکایی در این مدت منتشر شده است.

 

تنگه هرمز راه آبی باریکی است که خلیج فارس را به دریای هند متصل می‌کند و از لحاظ جابه‌جایی محموله‌های نفتی حائز اهمیت استراتژیک است. تنگه هرمز پنجمین آبراه مهم جهان برای عبور و مرور نفتکش‌های غول‌پیکر به حساب می‌آید. ایران در گذشته بارها تهدید کرد اگر کارشکنی‌های غرب در منطقه ادامه یابد، تنگه هرمز را خواهد بست. این اقدام می‌توانست به یک بحران بزرگ در بازارهای نفتی جهان منتهی شود.