ترامپ و نتانیاهو باید با هم در کاخ سفید برجام را پاره کنند!

 «فرد فلیتس» تحلیلگر سابق «سیا» و معاون ارشد سیاست و برنامه‌های مرکز خط مشی امنیتی (CSP) و نویسنده کتابی در خصوص توافق هسته‌ای ایران تحت عنوان «بمب اوباما: یک حیله امنیت ملی خطرناک و رو به رشد» است که در سال 2016 منتشر شد.

فلیتس در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی «نیوزمکس» در انتقاد از برجام منتشر کرد، نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌بایست هنگام دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن، باید توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را پاره کند.

تحلیلگر سابق «سیا» در ابتدای این یادداشت اینگونه نوشت که یکی از چندین دستاوردهای این هفته ترامپ، ترمیم روابط آمریکا با اسرائیل است.

معاون ارشد مرکز خط مشی امنیتی (CSP) توضیح داد، رئیس‌جمهور آمریکا در حین مصاحبه‌ روز 26 ژانویه خود اعلام کرد که از قبل این رابطه را که با سیاست‌های ضداسرائیلی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا آسیب دیده بود را ترمیم کرده است.

طبق این گزارش، ترامپ و نتانیاهو در تاریخ 22 ژانویه با یکدیگر گفت‌وگو داشتند.

در حین این تماس تلفنی، ترامپ از نتانیاهو دعوت کرد که اوایل فوریه (اواسط بهمن ماه) به کاخ سفید سفر کند و بنیامین نتانیاهو بعد از این تماس اعلام کرد که ترامپ خطراتی را که برجام به همراه دارد، درک می‌کند.

این تحلیلگر سازمان سیا، سپس با اشاره به این موارد توضیح داد که ترامپ می‌تواند، بهبود روابط آمریکا-رژیم صهیونیستی را اینگونه جشن بگیرد: ترامپ و نتانیاهو می‌بایست به طور مشترک توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را در زمان دیدار نتانیاهو از کاخ سفید، پاره کنند.

وی ادامه داد که این اقدام در واقع رد قدرتمند و بامفهوم این توافق هسته‌ای خطرناک با ایران است و همانطور که در کتاب «بمب اوباما» توضیح دادم، برجام حیله و تقلبی بود که تهدید بمب اتمی ایران را متوقف نکرد.

این تحلیلگر سیا بدون توجه به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به برجام ادامه داد، شواهد روشنی موجود است که ایران در این توافق تقلبکرده است. معافیت‌های محرمانه‌ای نیز برای عمل نکردن به برخی الزامات این توافق به ایرانداده شده است.

وی مدعی شد که هنوز محتویات کامل بخش‌ محرمانه برجام که بخش‌هایی از برنامه‌های برنامه هسته‌ای ایران را مستثنی کرده است، فاش نشده است.

این تحلیلگر سیا ادامه داد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین متعهد شده بود که برجام روابط آمریکا-ایران و رفتار ایران را بهبود بخشد و نه تنها چنین چیزی محقق نشد، رفتار ایران تا حد زیادی بدتر شد.

وی تأکید کرد که ایران چندین آزمایش موشک بالستیک را از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران و 1+5 انجام داده است.

این تحلیلگر سابق سیا سپس در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت، بر روی برخی از این موشک‌ها نوشته شده بود: «اسرائیل باید از روی نقشه محو شود».

وی تصریح کرد که ایران حمایت از گروههایی که از نظر آمریکا تروریستی است و همچنین حمایت از دولت سوریه و جنبش انصارالله یمن را افزایش داده است.

فلیتس به بازداشت ملوان‌های آمریکایی در آبهای ایران اشاره کرد و نوشت، ایران 10 ملوان آمریکایی را بازداشت و تحقیر کرد.

وی ادامه داد، از ژوئیه 2015 تاکنون، افزایش چشمگیری در اقدامات ایران در اذیت و تهدید کشتی‌ها در خلیج‌فارس از جمله کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا وجود داشته است.

این تحلیلگر سیا تأکید کرد که بدترین جنبه برجام این است، علیرغم آنکه برجام تأثیر زیادی بر امنیت اسرائیل دارد اما این توافق با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت وکشورهای منطقه‌ای که بیشترین آسیب را از این توافق می‌بینند، هیچ مشارکت و نقشی در مذاکرات نداشتند.

وی توضیح داد، با این حال وقتی دولت کلینتون و بوش با کره شمالی مذاکره هسته‌ای داشتند، کشورهای ژاپن و کره جنوبی به طور مداوم در جریان کامل امور قرار می‌گرفتند و معمولاً در میز مذاکره حضور داشتند.

فلیتس تصریح کردکه توافق هسته‌ای با ایران می‌بایست در واقع برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف می‌کرد و همچنین ایران را ملزم به توقف برنامه موشکی این کشور، حمایت از تروریسم و مداخله در نزاع منطقه‌ای می‌کرد و چنین توافقی می‌بایست از یک گروه جدید مذاکره‌کننده‌ای استفاده می‌کرد که در آن اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه‌ای نیز حضور داشتند.

وی سپس با اشاره به این موارد توضیح داد، ترامپ با پاره کرده برجام به همراه نتانیاهو، باید روابط مهم آمریکا با اسرائیل را جشن بگیرد و برای رژیم صهیونیستی و دوستان و همپیمانان آمریکا در خاورمیانه، این توافق خطرناک با ایران را جبران کند.