زیان 3 هزار میلیارد تومانی را چطور سود 2 هزار میلیاردی جا زدند؟!

روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه در گزارشی نوشت: بازگشایی دوباره نمادهای بانکی شاخص بورس را به دست‌انداز انداخته است. پس از ریزش هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز بازگشایی نمادهای بانکی، بورس دوباره 200 واحد ریزش کرد. نماد بانک‌ها که حدود 6 ماهی می‌شود متوقف مانده با بازگشایی نماد بانک ملت دوباره آغاز به‌کار کرد، اما ریزش ارزش سهام و شاخص‌های بورسی از همان نخستین نماد کلید خورد و نماد بانک ملت به عنوان نخستین سهم بانکی با حدود 40 درصد ریزش به تابلوی معاملات بازگشت.

حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس در این‌باره در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: پیش‌ از تغییر مدیریت بانک ملت رقمی که به عنوان سود حسابرسی شده قرار دادند، 2 هزار میلیارد تومان بود، بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد گزارش‌ها مشکل داشته و زیان 3 هزار میلیاردی اعلام شد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در مطالعات بعدی متوجه شد گزارش‌ها مشکل داشته است و آن را اعلام کرد.

عبده تبریزی با اشاره به این‌که این ایراد وارد است که چرا این اعلام با تاخیر انجام شد، گفت: برخی افراد پیش از آن، سهام را خریدند و بنابراین شکایت دارند که چرا این موضوع را با تاخیر اعلام کرد.

او با ابراز این‌که بورس نمی‌تواند در حساب‌ها دستکاری کند، گفت: مسئولیت حساب‌ها با کسی که حساب‌ها را تهیه می‌کند، است و حسابرسان فقط ناظر هستند و در این موضوع بانک ملت حساب‌های خود را تهیه کرده است.

 [یادآور می‌شود مدیر بانک ملت، رستگار سرخه بود که در ماجرای افشای حقوق‌های نجومی مجبور به استعفا شد. وی از نزدیکان حسین فریدون است].

وقایع اتفاقیه در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری حداقل 20 درصد ارزش روز سبد سرمایه‌گذاری‌هایشان متعلق به صنعت بانکداری است و این ریزش‌ها می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر کاهش ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌های این شرکت‌ها و نیز سودآوری آنها داشته باشد.

محسن علی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: با بازگشایی سهام‌های بانکی در هفته‌های جاری شاهد افت بیشتری در شاخص بورس خواهیم بود که منجر به نارضایتی سهامداران این بانک‌ها خواهد شد.

متاسفانه با زیان‌ده شدن بانک‌ها در این ایام این سوال پیش می‌آید که بانک‌ها در ایران چطور می‌توانند این نقش را ایفا کنند و کمکی بر رشد و توسعه کشور باشند. وضعیت آشفته نظام بانکداری ایران در شرایطی است که به گفته رئیس بانک مرکزی حدود 90 درصد اقتصاد کشور به بانک‌ها وابسته است و کارشناسان مختلف بارها به اصلاح نظام بانکداری کشور تاکید کرده‌اند.