بی توجهی رئیس جمهور و وزرای نفت و نیرو به تذکرات نمایندگان برای گردوخاک استان خوزستان

گروه سیاسی- جواد کاظم نسب نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به وجود گردوخاک و ریزگردها در استان خوزستان گفت: این گردوغبارها زندگی را برای مردم سخت کرده و مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه ریزگردها بیماریهای متعددی برای مردم استان بوجود می آورد، افزود: در زمان تشدید گردوخاک و وجودریزگردها، مراجعات مردم به بیمارستانها افزایش می یابد و عمدتا مردم دچار بیماری تنفسی، ریوی و سرطان می شوند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر بد این گردوغبارها بر زندگی روزمره و وضعیت اقتصادی آنها گفت: تشدید گردو خاک باعث بی رونقی بازار و وضعیت بد اقتصادی می شود. تعطیلی شهر و یا بیرون نیامدن مردم بر رونق بازار تاثیر منفی دارد که این روزها در استان شاهد هستیم.

کاظم نسب با اشاره به منشا گردوخاک ها و ریزگردهای استان خوزستان گفت: ریزگردهای خوزستان هم منشاء داخلی و هم منشا خارجی دارد. این ریزگردها هم از کشورهای همسایه و عراق به داخل ایران می آیند و هم از داخل کشور ایجاد می شود.

وی هورهای منطقه بخصوص هورالعظیم را یکی از منشاهای داخلی این معضل ذکر کرد و گفت: برای استخراج نفت تالاب هورالعظیم را خشک کردند و همین موضوع باعث شده تا با کوچکترین باد، گردوخاک از این تالاب برخاسته و به سمت شهرهای استان سرازیر شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی آلایندگی های نفت و پالایشگاهها را یکی دیگر از منشاء آلودگی در خوزستان ذکر کرد و گفت: همچنین نیشکرها و آتش زدن مزارع توسط شرکت نیشکر میزان آلودگی هوا در استان را افزایش می دهد.

کاظم نسب با تاکید بر اینکه در زمینه مقابله با گردو خاک و ریزگردها دستگاههای مختلف مسئولیت دارند، گفت: سازمان محیط زیست، وزارت نفت، وزارت نیرو و منابع طبیعی در این زمینه مسئولیت دارند که متاسفانه به وظایف خود در این زمینه عمل نمی کنند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف خود در قبال جلوگیری از ریزگردها و گردو غبار عمل نکرده، افزود: بسیاری از اقدامات در استان از جمله احداث سد گتوند، استخراج نفت، احداث پالایشگاهها و... در استان بدون مجوز سازمان محیط زیست انجام شد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه نمایندگان استان پیگیر موضوع گردوخاک و ریزگردها در استان بوده و هستند، تصریح کرد: ما بارها به حسن روحانی رئیس جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت و حمید چیت چیان وزیر نیرو تذکر دادیم اما توجهی نکردند.

کاظم نسب گفت: در حال حاضر ما موندیم این گردوغبار و مردمی که با بیماری دست و پنجه نرم می کنند اما مسئولین هم اقدام قاطی نمی کنند.


علیرضا تهرانی