مقام ایرانی: پوتین رسم حکمرانی به ترامپ بیاموزد

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار «ولادیمیر یاکونین‌» رئیس هیأت امنای موسسه تحقیقاتی روسی گفت‌وگوی تمدن‌ها اظهار داشت: احساس ما این است که روابط ایران و روسیه آن حد که باید، توسعه نیافته است، در حالی که می‌توانیم روابطی در سطح بالاتر داشته باشیم.

وی با اشاره به نام این اندیشکده روسی گفت: عنوان اندیشکده شما از این‌ جهت برای من جالب است که ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها توسط رئیس‌جمهور وقت ایران مطرح شد و قطعنامه‌ای نیز با همین عنوان در سازمان ملل به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ایران از هرگونه گفت‌وگو بین تمدن‌ها حمایت می‌کند، به‌ویژه در وضعیت فعلی که عده‌ای جنگ بین تمدن‌ها را تعقیب می‌کنند.

خرازی افزود: با بر سر کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در آمریکا و فرمان اجرایی جدید وی برای جلوگیری از سفر اتباع هفت‌ کشور اسلامی به خاک آمریکا می‌توان گفت که گفت‌وگوی تمدن‌ها با خطر روبروست. به همین دلایل است که باید روند این گفت‌وگوها را سرعت دهیم.

وی با بیان اینکه احتمالاً دونالد ترامپ علاقه دارد رابطه‌اش را با روسیه توسعه دهد، گفت: شایسته است آقای پوتین برخی مسائل را به وی آموزش دهد، با وی درباره روابط فرهنگی با جهان اسلام و گفت‌وگوی تمدن‌ها صحبت کند و به ترامپ هشدار دهد که تصمیم‌های وی ممکن است چه خطراتی در پی داشته باشد. در واقع همان‌طور که میخائیل گورباچف به‌ تازگی گفته است، ما در آستانه یک جنگ بین‌المللی قرار گرفته‌ایم و در این شرایط بحث گفتگوی تمدن‌ها، راهبرد درستی است که از درگیری‌ها جلوگیری خواهد کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از این دیدار به موانع گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: امروزه برخی کشورها از مفاهیمی همچون حقوق بشر و جامعه مدنی به‌ عنوان ابزار علیه برخی دیگر از کشورها سوءاستفاده می‌کنند.

خرازی اضافه کرد: برای نمونه در مورد ایران، حقوق بشر به‌ صورت سیاسی مورد قضاوت قرار می‌گیرد. در حالی که اگر برای نمونه وضعیت ایران و عربستان را از نظر استانداردهای حقوق بشری مقایسه کنید، متوجه برخورد تبعیض‌آمیز علیه ایران می‌شوید.

وی افزود: سعودی‌ها هر روز بدون هیچ دلیلی به نسل‌کشی و حمله به مردم یمن مشغول هستند، اما دنیا در این‌ باره ساکت است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بنابراین، این واژه‌ها مورد سوءاستفاده قدرت‌ها قرار گرفته است و برای اینکه گفت‌وگوی تمدن‌ها شکل بگیرد، باید تمرکز را بر ملت‌ها قرار داد.

خرازی ادامه داد: با چنین راهبردی ما می‌توانیم همدیگر را بهتر بشناسیم. برای نمونه اگر مردم روسیه به ایران سفر کنند و ملت و فرهنگ ایران را ببینند و متقابلاً ایرانی‌ها به روسیه بروند، هر دو ملت بهتر با فرهنگ و رسوم یکدیگر آشنا می‌شوند و بهتر یکدیگر را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه معنی اینکه آمریکا برای اتباع کشورهای اسلامی روادید صادر نمی‌کند این است که راه گفت‌وگوی بین تمدن اسلامی و غربی را می‌بندد و این به درگیری‌های بیشتر منجر می‌شود، اظهار داشت: بنابراین باید فکر کنیم که چطور می‌توانیم این ابتکار را گسترش دهیم و زمینه درک متقابل را بین ملت‌هایمان فراهم کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: زمانی که جمهوری اسلامی ابتکار گفت‌وگوی تمدن را مطرح کرد، اوضاع دنیا مانند امروز نبود. اگر آن زمان نیاز به گفت‌وگوی تمدن‌ها حس می‌شد، امروز این نیاز خیلی بیشتر شده است.

خرازی با اشاره به فعالیت تروریست‌ها در غرب آسیا، اروپا و نقاط مختلف جهان گفت: متأسفانه برخی کشورهای غربی، به‌ویژه آمریکا و رئیس‌جمهور جدید این کشور به‌ جای اقدام علیه تروریست‌ها مواضعی علیه مسلمانان می‌گیرند که وضعیت را خیلی بدتر می‌کند.

یاکونین هم در این نشست که ابراهیم شیبانی و مهدی مصطفوی، دیگر اعضای شورا نیز در آن حضور داشتند، تصریح کرد: پدیده ترامپ نتیجه خشم انباشته مردم آمریکاست.

رئیس هیئت‌ امنای موسسه تحقیقاتی روسی گفت‌وگوی تمدن‌ها با بیان اینکه برای اولین بار است که جامعه آمریکا با چنین وضعی مواجه است، گفت: با چنین شرایطی، برخوردها در داخل جامعه آمریکا هم بیشتر می‌شود و بنابراین باید منتظر وضعیت تیره‌تری در آینده هم باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به سیاست‌های ترامپ و پیامدهای این سیاست‌ها، ضروری به نظر می‌رسد که نظریه گفت‌وگوی تمدن‌ها را بسط دهیم و شکاف‌های موجود را پر کنیم.

یاکونین با اشاره به سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی، رئیس‌جمهور به روسیه ابراز امیدواری کرد که روسای جمهور دو کشور شکلی از گفت‌وگوی تمدنی اروپایی-آسیایی را پیگیری کنند.